چکیده:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال تحصیلی1401-1400بوده است.شیوه نمونه گیری تا حد اشباع نظری به تعداد 33 نفر ادامه یافت. برای غنی سازی داده ها نیز از مقالات علمی منتشر شده در رابطه با تنبلی دانش آموزان استفاده بعمل آمد.ابزار تحقیق شامل مصاحبه عمیق و غیرساختاریافته بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده از روش کُد گذاری باز، کُد گذازی محوری و کُد گذاری انتخابی استفاده گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علّی تنبلی دانش آموزان مشتمل بر 8 کُد گزینشی 1.نااُمیدی 2.سهل انگاری 3.خودپنداره منفی؛ 4.نداشتن انگیزه؛ 5.نداشتن اعتمادبه نفس(بی اعتمادی به خود، از دست دادن خودباوری)؛ 6.نداشتن دلبستگی تحصیلی؛ 7.نداشتن تلاش تحصیلی؛ 8. ناخشنودی تحصیلی بوده است. شرایط زمینه ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. کشف هوش دانش آموز؛ 2. تبلور سازی هوش دانش آموز و 3. ابراز وجود دانش آموز بوده است. شرایط راهبردی بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. راهبردهای فراشناختی؛ 2. راهبردهای شناختی بوده است. شرایط مداخله ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. تأثیر اطرافیان؛ و2. اُفت تحصیلی بوده است. پیامدهای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. تلاش و کوشش؛ 2. امید به آینده؛ و 3. دلبستگی تحصیلی بوده است.
The purpose of this research was to identify the factors affecting the laziness of elementary school students and
the strategies to improve it. The research method was a qualitative type of foundational data theory. The research
environment included all the elementary school teachers of Najaf Abad city (1609 employed by government and
232 employed by non-profit schools) in the academic year of 2001-2011. The sampling method was continued
until theoretical saturation with the number of 33 people. To enrich the data, scientific articles published in
relation to students' laziness were used. The research tool included in-depth and unstructured interviews. For
data analysis, open coding, axial coding, and selective coding were used. became In order to ensure validity, an
effort was made to select a suitable sample for the research that has the most and best coverage of the research
topic. Also, the validity of the interview was examined through member verification and alignment. In general,
the results of the research showed that the causal conditions of students' laziness include 8 selective codes: 1.
Hopelessness, 2. Negligence, 3. Negative self-concept; 4. lack of motivation; 5. Lack of self-confidence (lack of
self-confidence, loss of self-confidence); 6. Lack of academic attachment; 7. Lack of academic effort; 8. There
has been academic dissatisfaction. Background conditions for improving students' laziness include 3 selection
codes 1. Discovering the student's intelligence; 2. The crystallization of the student's intelligence and 3. The
student's self-expression. Strategic conditions for improving students' laziness include 2 selective codes 1.
Metacognitive strategies; 2. It has been cognitive strategies. Intervention conditions to improve students' laziness
include 2 selective codes 1. Influence of others; and 2. There has been a decline in education. Consequences of
improving students' laziness include 3 selection codes 1. effort and diligence; 2. Hope for the future; and 3. The
attachment was academic.