چکیده:
امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویتهای دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. 16 شرکت کننده (دانشآموز) با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و با استغاده از مصاحبه نیمهساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. دادهها بر اساس فرایند تحلیل مضمون براون و کلارک و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. تحلیل دادهها به 274 کد اولیه در 18 مضمون پایه و 6 مضمون اصلی شامل «هویت خانوادگی»، «هویت دینی»، «هویت فرهنگی»، «هویت ملی»، «هویت قومی» و « هویت جنسیتی» طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که فضای واقعی و مجازی منجر به شکل گیری هویت های متفاوت و بعضاً دوگانه در نوجوانان شده است.
Today, the media in the virtual space have created a paradigm, unlike the traditional media, where the audience
is faced with two real and virtual worlds. The purpose of the current research was to identify dual identities in
virtual and real space based on the lived experiences of teenagers, which was conducted using the qualitative
research method and thematic analysis method. 16 participants (students) were selected using purposive
sampling and were interviewed using semi-structured interviews. Purposive sampling continued until theoretical
data saturation was reached. Data were analyzed based on Brown and Clark's thematic analysis process and
using MAXQDA software. Data analysis into 274 primary codes in 18 basic themes and 6 main themes
including "family identity", "religious identity", "cultural identity", "national identity", "ethnic identity" and
"gender identity" classification became. The results showed real and virtual space has led to the formation of
different and sometimes dual identities in teenagers.