چکیده:
گونهی جامه و پوشش، از نشانههای برجستهی فرهنگی است. پوشیدن حجاب گونهای کنش اجتماعی شمرده شده که نشاندهندهی اندیشهها و باورهای زنان مذهبی است و همواره مورد نگرش غیرمسلمانان، بهویژه گردشگران خارجی بوده است؛ از آنجایی که زنان گردشگر در بدو ورود به ایران با پدیدهی نوینی به نام «حجاب»، روبرو میشوند که بایسته به پاسداشت آن هستند؛ پژوهش در این زمینه و بررسی دیدگاههای آنها، شایسته است. به همین منظور پژوهشگر، به سبب جاذبههای گردشگری اصفهان، ازجمله مسجد امام و در کنار آن «مدرسهی علمیهی ناصریه» و همچنین تکاپوی تبلیغی این مدرسه که سبب شده روزانه صدها گردشگر از این جایگاه بازدید کنند، به پژوهش پیرامون پدیدهی حجاب از نگرگاه گردشگران خارجی، در این نشانگاه پرداخته است. این پژوهش بر پایهی رویکرد «پدیدار شناختی» و با بهرهگیری از روش «تحلیل مضمون» انجام یافته و از فنون مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد، بهره برده است. برآیند بهدستآمده نشان میدهد، حجاب از نگرگاه گردشگران خارجی، دربردارندهی باورداشتهایی همچون: «تبعیض جنسیتی»، «سلب اختیار»، «مانع ابراز وجود» «مردسالار»، «ایدئولوژیک»، «مشقتبار»، «سنتی»، «متمایز از عفاف» و «مانع آزادی» است. گردایش نگرهها نشان میدهد که بار معنایی حجاب در کارآزمایی زیستهی آنها «محدودیت منفی» است؛ بنابراین هرگونه سیاستگذاری در گسترش حجاب باید بر پایهی دگرگونی نگرش باشد.
The type of clothing is one of the important cultural symbols. Wearing hijab is a social act that reflects the thoughts and beliefs of religious women and has always been of interest to non-Muslims, especially foreign tourists; Whereas women tourists, upon arrival in Iran, face a new phenomenon called "hijab", which they are required to observe; It is important to research in this field and examine their views. For this purpose, the researcher, due to the tourist attractions of Isfahan, including the Imam Mosque and the "Nasiriyah Theological School" and also the propaganda activity of this school, which has caused hundreds of tourists to visit this place daily, to study the phenomenon of hijab from the perspective of foreign tourists. In this sign. This study is based on the "phenomenological" approach and using the method of "content analysis" and has used the techniques of observation, interview and review of documents. The results show that hijab from the perspective of foreign tourists, including perceptions such as: "gender discrimination", "deprivation of authority", "barrier to expression", "patriarchal", "ideological", "difficult", "traditional", "distinct from chastity" And "an obstacle to freedom." The sum of the views shows that the semantic burden of hijab in their lived experience is "negative limitation".