چکیده:
از مجموع 7 واحد نهاد مردمی و کارآفرین موجود در استان آذربایجان غربی ارومیه که در هر واحد حدود 10 الی 15 کارآفرین مشغول به کار هستند مجموع تعداد افراد مشارکت یافته در این پژوهش با احتساب خبرگان مد نظر به 225 نفر رسیده است. لذا حجم نمونه آماری با استقاده از جدول مورگان 141نفر برآورد گردیده است. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. در این تحقیق، به منظور گردآوری اطلاعات جهت تهیه و تدوین ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و به منظور گردآوری داده جهت بررسی سئوالات تحقیق نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بدیهی است که پرسشنامه طراحی شده از لحاظ روائی و پایایی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، به منظور تحلیل مشخصات پاسخ دهندگان به پرسشنامه از جدول و نمودار بهره گیری شده است. برای تحلیل داده های گردآوری شده از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گیری شده و مدل نهائی استخراج شده است. تحلیل عاملی تاییدی نیز از طریق نرم افزار SPSS و PLS انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که الگوی کار آفرینی زنان کدامند.
From a total of 7 units of public institutions and entrepreneurs in West Azerbaijan province of Urmia, which employ about 10 to 15 entrepreneurs in each unit, the total number of people participating in this study, including experts, has reached 225 people. Therefore, the statistical sample size using Morgan table was estimated to be 141 people. The sampling method was stratified random. In this research, in order to collect information to prepare and compile research literature, the library method has been used and in order to collect data to investigate research questions, a researcher-made questionnaire has been used. Obviously, the designed questionnaire has also been examined in terms of validity and reliability. In this research, in order to analyze the characteristics of the respondents to the questionnaire, tables and graphs have been used. Exploratory factor analysis was used to analyze the collected data and the final model was extracted. Confirmatory factor analysis was performed through SPSS and PLS software. Research findings show what the patterns of women entrepreneurship.
According to the authors of the present article, there was no conflict of interest.
خلاصه ماشینی:
کارآفريني ازسوي روانشناسان با درک نقش کارآفرينان در اقتصاد وبه منظور شناسايي ويژگيها والگوهاي رفتاري آنها مورد توجه قرار گرفت و دانشمندان مديريت نيز به کارآفريني و ايجاد جو محيط کارآفرينانه در سازمان ها پرداخته اند ٠ جامعه شناسان کارآفريني را به عنوان يک پديده اجتماعي در نظر گرفته وبه بررسي رابطه متقابل بين کارآفرينان و ساير قسمت ها و گروه هاي جامعه ميپردازند (٤، ٢٢).
نظريه کارآفريني تا حد زيادي با استفاده از روش هاي همبستگي متقارن توسعه داده شده ، مورد آزمايش قرار گرفته است و به طور مؤثري پاسخ دهنده نمونه متوسط را نشان مي دهد و تفاوت هاي فردي را زير سؤال مي برد.
جدول ١: کدهاي باز و کدهاي محوري کدهاي محوري کدهاي باز ويژگيها شخصيتي شرايط علي سرمايه انساني انگيزه اهداف دوستان نزديک انجمن هاي تخصصي زنان انجمن هاي تجاري مشاوران تخصصي حمايت مديران تشويق مديريت تفويض اختيار فرصت زماني عوامل اقتصادي عوامل اجتماعي عوامل فرهنگي عوامل تکنولوژيکي نگرش موافق اطرافيان ارزش ها در جامعه بستر و زمينه انتخاب الگوهاي نقش برقراري ارتباط بين خانواده و کار آموزش عوامل قانوني عوامل خودکفايي استراتژي عوامل تسهيلات کسب وکار سازمان هاي غيردولتي دانش کارآفرين تجارب مرتبط مشوق هاي دولتي پديده محوري حمايت هاي محيط هاي نهادي گرايش به کارآفرين بودن انگيزش کارآفرين التزام به تغيير در کارآفرين (استر اوس و کوربين ، ١٩٦٧).
الگوي کارآفريني زنان از چه ابعاد و مؤلفه هايي تشکيل شده است ؟ لذا مدل اوليه پژوهش حاضر با در نظر گرفتن شرايط علي داراي ١٢ گويه و شرايط استراتژي ٨ گويه و پديده محوري شامل ٧ گويه و شرايط زمينه اي به عنوان عامل ميانجي داراي ٥ گويه به صورت نمودار شماره (١) است .