چکیده:
هدف پژوهش حاضر« مقایسه تاثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر فرهنگ ترافیک دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1390» بود. فرضیه های 2 گانه ی تحقیق با در نظر گرفتن تاثیر عامل آموزش در سه سطح روش سخنرانی، پخش فیلم آموزشی و برگزاری مسابقه نقاشی و انشاء، بر فرهنگ ترافیک (یادگیری و نگرش) دانش آموزان دوره ابتدایی و نیز مقایسه آنها با گروه کنترل مطرح و بررسی شد.
روش تحقیق مورد استفاده، آزمایشی (با پیش و پس آزمون) بود. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1389 به تعداد 14504 نفر، و در 136 آموزشگاه و 718 کلاس بود. که در نهایت با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده، تعداد 329 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل یک نوع پرسشنامه ی محقق ساخته و یک آزمون بود. پرسشنامه اول نگرش سنج با 16 سؤال، و آزمون چهار جوابی یادگیری، با 16 سؤال، از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همگی بسته پاسخ جهت دست یابی به میزان نگرش آنان نسبت به این قوانین و یادگیری آن بود. که ضریب پایایی پرسشنامه نگرش سنج با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 84/0 به دست آمد.
تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی(آزمون t، تحلیل واریانس یک و دو متغیره و آزمون تعقیبی HSD(توکی)) صورت گرفت.
یافته های پژوهش نشان داد که؛ بین تکنیک های سه گانه آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ارتقاء یادگیری فرهنگ ترافیک دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته شده (پیش آزمون یادگیری) تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین این تکنیک های سه گانه در ارتقاء نگرش مثبت دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر نسبت به فرهنگ ترافیک با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته شده (پیش آزمون نگرش) تفاوت معنادار وجود ندارد.
The present study aimed to compare the effects of methods of training traffic regulations on the traffic conduct of the students of primary schools in Boushehr province in 1390 (corresponding to 2011 Christian Calendar). Two hypotheses were formulated considering the influence of training (three grounds: lecturing method, showing educational films, and organizing painting and composition competitions) on the traffic conduct of the students in primary schools in comparison to the control group. The study is experimental in nature employing pre and post tests. The population under study included the total girl and boy students in primary schools in Boushehr province in 1390 (including 14504 students, in 136 schools and 718 classes). Of the total population only 329 students were selected via stratified sampling as well as simple random sampling. The instruments used in the study were a researcher- made questionnaire and a test. The questionnaire consisted of 16 questions asking about students’ attitudes, and the test consisted of 16 multiple-choice items asking about traffic rules and regulations. The reliability of the questionnaire was calculated to be 84%, based on Cronbach’s alpha. The data were calculated through both descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (t-test, one- way and two -way analysis of variance, Tookie testing: HSD). The results showed that there existed a significant correlation between the triple techniques of training traffic rules and regulations (lecturing method, showing educational films, and organizing painting and composition competitions) and improvement of the pre-learned traffic conduct of the students in Boushehr Province. However, there was no significant correlation between the triple techniques and their positive attitudes toward the pre-learned traffic conduct
خلاصه ماشینی:
فرضيه هاي ٢گانه ي تحقيق با در نظر گرفتن تاثير عامل آموزش در سه سطح روش سخنراني، پخش فيلم آموزشي و برگزاري مسابقه نقاشي و انشاء، بر فرهنگ ترافيک (يادگيري و نگرش) دانش آموزان دوره ابتدايي و نيز مقايسه آنها با گروه کنترل مطرح و بررسي شد.
بنابراين در اين تحقيق مشخص خواهد شد، آيا بين تکنيک هاي سه گانه آموزش قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي(روش سخنراني ، پخش فيلم هاي آموزشي ، برگزاري مسابقات نقاشي يا انشاء نويسي ) در ارتقاء فرهنگ ترافيک (يادگيري و نگرش مثبت ) دانش آموزان دوره ابتدايي شهرستان بوشهر در سال ١٣٩٠ با توجه به فرهنگ ترافيک از قبل آموخته شده (پيش آزمون يادگيري و نگرش) تفاوت وجود دارد؟؛ و راهکارهاي ارتقاء آموزش مقررات راهنمايي و رانندگي و فرهنگ ترافيک در مدارس ابتدايي کدامند؟ اهميت و ضرورت تحقيق يکي از راههاي پليس براي کاهش تصادفات فرهنگ سازي و استفاده از آموزش کودکان است لذا ضرورت دارد مشخص شود آيا اين راهکارها موفق و مؤثر است و کدام روش آموزش موفق تر بوده تا از آن در آينده براي انتقال و ارتقاء فرهنگ ترافيک کمک بگيرد؟ تا هزينه هاي خود و جامعه را پائين بياورد.
تحليل واريانس دو راهه سه گروه آزمايش در نگرش نسبت به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج جدول شماره ١١: ١-اندازه و جهت اثرهاي روش آموزش(سخنراني، پخش فيلم و برگزاري مسابقه نقاشي و انشاء) براي دانش آموزاني که نگرش قبلي مختلف دارند، يکسان است .