چکیده:
در دهه اخیر مسئله تصادفات جادهای در ایران از اهمیت خاصی برخوردار شده است به طوریکه بسیاری از سازمانها کوشیدهاند با ترسیم یک نظام جامع سرمایههای سه گانه سازمانی را متمرکز بر اهداف راهبردی تعین کرده مسئله تصادفات نه تنها در ایران بلکه در استان بوشهر به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در حال بررسی بوده است. لذا با توجه به این مهم هدف تحقیق حاضر "شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصادفات جادهای استان بوشهر" با تمرکز بر نقش عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جادهای شامل عوامل انسانی، راه و وسیله نقلیه سهم هریک از عوامل بود. روش اجرای تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کل دادههای مربوط به تصادفات رخ داده در سال 1389 حاصل از فرم کام است. همچنین برای رتبه بندی هریک از عوامل موثر در تصادفات جادهای از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که سهم عامل انسانی در تصادفات جادهای استان بوشهر با 54% در رتبه نخست بوده است. در حالیکه نقش عامل راه با 45% و وسیله نقلیه با 1% در رتبههای بعد قرار میگیرند. همچنین زیر معیارهای "عجله و شتاب بیمورد" در عامل انسانی، "نقص علایم عمودی" در عامل راه و بالاخره "سایر نقایص (مانند: نقص در کمربند ایمنی، نقص و یا فقدان آینهها، نقص شیشههای خودرو، نقص علائم هشدار دهنده، نقایص فنی موتوری خودرو و...) " در عامل وسیله نقلیه دارای بیشترین سهم در ایجاد تصادفات جادهای در محورهای ارتباطی استان بوشهر بودهاند. همچنین نوع دیگر طبقهبندی توصیفی دادههای تصادفات جادهای بر حسب عوامل محیطی مانند ماه تصادف، روز تصادف، وضعیت روشنایی، نحوه برخورد، موقعیت تصادف، کاربری محل تصادف انجام و مورد بررسی قرار گرفت. در پایان پیشنهادهای لازم جهت کاهش تصادفات جادهای در استان بوشهر ارائه گردید.
In the last decade the issue of road accidents in Iran is particular importance as many organizations have tried to portray a comprehensive system of the three branches of the organization focused on the strategic objectives marks the issue of accidents, not only in Iran, but also in the Boushehr as one of the biggest problems in public health. So with regard to this important purpose of the present study " rating and the factors affecting the road accidents Bushehr" , with a focus on the role of three factors affecting the road accidents, including human factors, ways and means of transport shares of factors. method of carrying out research used a descriptive survey method. The population study includes all the data related to the accident occurred in the year 1389 resulting from the form kam. The ranking for each of the contributing factors in road accidents Techniques Analytical Hierarchy Process (AHP) was used. The findings showed that the contribution of human factors in road accidents in the province ranks first with 54%, respectively. While operating the vehicle with the 45% and 1% after being ranked. The following criteria of "undue haste and grab the" human factor, "Vertical signs of failure" in the way and finally "other defects (eg, seat belt defect, malfunction or lack of mirror, glass, automobile defects, defective warning signs providers, technical defects of motor vehicles ...) "in the vehicle with the highest proportion in boushehr have caused road accidents in transport links. as well as other types of road accidents descriptive classified data in terms of environmental factors such as of the accident, the day of the accident, the situation in light of the deal, the situation, how the accident site of the accident, and investigated. In the end the necessary proposals to reduce road accidents in the Boushehr.
خلاصه ماشینی:
جدول (١-٢) : پارامترهاي مختلف تصادفات وسايل نقليه در جاده هاي برون شهري و تعداد (رجوع شود به تصویر صفحه) آسيايي (١٣٨٦) در مطالعۀ خود با عنوان «بررسي عوامل مؤثر بر تصادفات جاده اي در محور مشهد-نيشابور و ارايۀ راه کارهايي براي کاهش آن » نشان داده است که ؛ عوامل انساني با ٥٣/٤ درصد بيشترين نقش را در تصادفات داشته اند که از اين ميان سرعت زياد، عدم رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي ، خواب آلود بودن رانندگان ، سبقت غيرمجاز، نبستن کمربند ايمني و خستگي ناشي از حرارت بالا در فصل تابستان نسبت به ساير عوامل نقش بيشتري دارند.