چکیده:
نهج البلاغه به حق فراتر از سخن انسان و فروتر از سخن خدا معرفی می شود. تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگیز است، معارف بلند توحیدی، ارزش های والای الهی، پند و اندرز و موعظه، بیان و تحلیل حوادث سیاسی و اجتماعی، دستور کار حکمرانان و توبیخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است. پژوهش حاضر با هدف "بررسی مفاهیم و نظریه های امنیت در نهج البلاغه " صورت پذیرفته است.در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود؛ اهمیت و جایگاه مفهوم امنیت در کلام حضرت علی (ع) چیست؟ جنبه های مختلف امنیت از منظر امیرالمومنین علی(ع) کدامند؟ روش تحقیق نیز به صورت "کیفی" و به شیوه "تحلیل محتوی" صورت گرفته است. در این پژوهش جنبه های مختلف امنیت از منظر امیرالمومنین علی(ع) شامل: امنیت اجتماعی، اقتصادی،معنوی،سیاسی و جهات دیگر آن را به مداقه گذاشته است از سویی اثر امنیت فرهنگی در باقی ابعاد یعنی امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی از منظر امام شیعیان تاثیرگذار می باشد؛ چرا که اگر امنیت سیاسی در وجدان عمومی جامعه مؤثر افتد و گستاخی و جسارت روحی مردم را در برخورد با هر آنچه که ظلم نام دارد، مضاعف سازد امّا نتواند با امنیت فرهنگی گره بخورد که بستر پرورشی جامعه را برای تداوم امنیت سیاسی مهیا کرده و ابزار لازم را برای هدایت چنین امنیتی در اختیار تصمیم سازان، نظام کارشناس، و تصمیم گیران نظام میگذارد، و اگر این دو امنیت نتوانند با امنیت اقتصادی مبتنی بر معادلات اسلامی هم آوا شوند. حتما ما در ادامه راه که همان تعالی دین خداست با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. یافته های تحقیق نشان می دهد حضرت علی (ع) دو راهکار را در امنیت فردی انسان ها متذکر شده و آن دو را در اخلاق و معنویت بیان می فرماید. آن حضرت در زمینه امنیت اجتماعی توصیه به هماهنگی در اخلاق و رسوم مردم، ایمن ماندن از دشمنی و کینه های آنان سفارش می نمایند. علاوه بر این به خشنودی و رضای پروردگار که فرمان خدا قضای حتمی و حکمت می باشد و خشنودی او مایه ی امنیت و رحمت است. همچنین در جهت تأمین امنیت میبایستی اصولی رعایت شود مانند استفاده از تدبیر، عقل، مشورت و استفاده از خردمندان و اندیشمندان و همراه آن، برنامهریزی و سازماندهی و سپس نظارت و کنترل دقیق موارد مذکور، که تأمین کننده امنیت جامعه خواهند شد که در این راستا، بهرهمندی از مشارکتهای مردم بسیار کارساز و تکمیل کننده است.
The purpose of this study,” studies the relationship between the literacy rate employee’s law enforcement headquarters of the Boushehr province on the productivity of their job”. Today, the concept of productivity as the most important element in the fall of growth or organizations at all levels, planners and managers. Productivity and effective use of the resources available to produce goods or services. Increasing productivity manpower as one of the available resources can work to improve the quality of people’s satisfaction, organizations and as a result of the increasing productivity makes environment, which can be in the shadow of education and literacy embodiment of employees. The basic assumption is that; between literacy employees Police force headquarters of the Boushehr province and productivity relationship between them. This method is a survey research and survey methods and data collection questionnaire with validity and reliability of the two times specified has been made. Descriptive statistics using the index at the central tendency, dispersion, frequency and level of understanding with the t test for independent groups, ANOVA, Pearson correlation coefficients were used. Findings and the results of the study suggests that between literacy employees Police force headquarters of the Boushehr province and productivity them there is significant correlation, whatever the level of literacy rate increase compared to the known as well as the productivity of the increase. Finally, the results obtained suggested: higher ranks the police leaders while valuing important issue of education and literacy, rather than urges Police force personnel in order to gain entry to university education, provides the necessary arrangements and platform to study the efficiency further, to pave the near-full control of the Iranian Police force personnel among our institutions
خلاصه ماشینی:
انسان براي حفظ حيات و ادامه زندگي و تأمين مايحتاج بدن ، نياز به کار و کوشش ، در سايه امنيت فردي و اجتماعي دارد و در اسلام نه تنها از اين امر نهي نشده ، بلکه تأکيد و سفارش هم شده است .
» در کلام امام علي (ع ) «ضرورت استقرار امنيت حتي به بهاي وجود حاکم فاجر، اولي شمرده شده » و اهميت اين امر بدان جهت است که امام مي فرمايند: «اگر زمامدار بدکار و منحرف باشد، شخص با ايمان در زمامداري او عمل صالح خود را انجام مي دهد و شخص کافر براي دنيايش برخوردار مي شود، تا روزگار زندگاني مؤمن و کافر (با زمامداري بدکار و منحرف ) سپري شود و خداوند به وسيله زمامدار منحرف غنايم را جمع و به وسيله او جهاد با دشمن را به راه مي اندازد و راه ها به وسيله او امن مي گردد و به وسيله او حق ضعيف از قوي گرفته مي شود، تا نيکوکار راحت شود و مردم از شهر تبهکار در امان باشند».
(ربيعي ، ١٣٧٦:١٨٩) از نگاه حضرت علي (ع ) سياست و ساختار حکومت ، نه صرفا به دليل نقش آن بر مديريت امور اقتصادي و اجتماعي و تأمين امنيت و آباداني و رفاه مردم ، بلکه مهم تر از اين ، به دليل نقش اساسي سياست در شکل گيري رفتار و اخلاق جامعه و سرشت و سرنوشت معنوي مردم ، جايگاه برجسته و مهمي پيدا مي کند و از ديدگاه حضرت علي (ع ) نفس حکومت و نظام سياسي براي جامعه ، يک ضرورت قعطي است (رشاد، ١٣٨٢:١٦و١٧).