چکیده:
زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر رفتارهای بالقوه مخربی هستند که افراد بهطور ارادی یا بدون اطلاع از پیامدهای نامطلوب احتمالی، آنها را انجام میدهند. مفهوم گستردۀ رفتار پرخطر، شامل سلسلهای از رفتارهاست که برای فرد درگیر در این رفتار و افراد مهم زندگی وی زیانهای جدی دارد و همچنین، باعث صدمهدیدن غیرعمدی افراد بیگناه میشود. درواقع، آنها رفتارهایی هستند که آثار نامطلوبی بر رشد همهجانبه و سلامتی افراد دارند و مانع موفقیتها و رشد آنها میشوند این مفهوم خود متأثر از عوامل اجتماعی و شخصیتی زیادی است و در این مقاله تلاش شده است نقش هوش هیجانی و ابعاد آن بر رفتارهای پرخطرعمدی ارزیابی شود.روش: روش پژوهش پیمایشی بوده و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته پاسخ است.جامعۀ آماری رانندگان استان بوشهر است و حجم نمونه، با استفاده از فرمول «کوکران» بهتعداد 380 نفر و بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. پس از جمعآوری پرسشنامهها اطلاعات لازم بهوسیلۀ نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شده و برای آزمودن فرضیات نیز بهتناسب میزان سنجش متغیرها از آزمون ضریب همبستگی «پیرسون» و تحلیل رگرسیون چندگانه، استفاده شده است.یافتهها و نتایج: در جمعبندی کلی نتیجه میگیریم که هوش هیجانی در کاهش رفتارهای پرخطر عمدی رانندگان اثرگذار است و با ایجاد توانایی ادرک دقیق، ارزیابی و بروز هیجان و توانایی دسترسی یا ایجاد احساسات، توانایی تنظیم برای ارتقای رشد هیجانی و مهار تمایلات عاطفی را بر عهده دارد. هوش هیجانی تعیین میکند در روابط اجتماعی چه عملی مناسب و چه عملی نامناسب است.
Introduction: Harmful behaviors are potentially destructive behaviors that individuals do voluntarily or without knowing the possible adverse consequences. The broad concept of high-risk behavior includes a range of behaviors that are seriously harmful to the person involved in this behavior and the important individuals of his life, as well as causing unintentional harm to innocent people. In fact, they are behaviors that undesirable effects on the incredible growth and health of individuals and prevent their success and growth. This concept is influenced by many social and personality factors. In this article, the role of emotional intelligence and its dimensions on risky behaviors of evaluation To beMaterials & Methods:The research method is survey and the tool is a closed-ended questionnaire. The statistical population is Bushehr province, and the sample size was selected using the Cochran formula for 380 people using multi-stage cluster sampling. After collecting the questionnaires, the necessary information was analyzed by SPSS software. To test the hypotheses, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used to determine the variables.Discussion of Results and Conclusions: In conclusion, we conclude that emotional intelligence is effective in reducing the risky behaviors of drivers, and by providing the ability to accurately assess, assess and excite and access or create feelings, the ability to adjust to stimulate emotional growth and control emotional tendencies.
خلاصه ماشینی:
اين جنبه از هوش ، روابط فرد را با ديگران تعيين مي کند؛ بنابراين رانندگان باهوش تر ميزان خودکنترلي ، خودآگاهي ، خودانگيزي ، هوشــياري و مهارت اجتماعي بيشــتري نســبت به ديگران دارند و رفتارهاي پرخطر عمدي نيز در آنها کمتر است .
اين مقوله با عنوان هوش اجتماعي پيشينۀ زيادي دارد؛ اما مفهوم هوش هيجاني مطلب جديدي نيست ؛ بلکه استفاده از اين اصطلاح در نوع خود کاري جديد محسوب ميشود (عيدي و 4- High risky behavior 5- Emotional Intelligence همکاران ، ١٣٩٢: ١٧٠).
به عبارتي ويژگيهاي شخصيتي با قانون شکني، رفتارهاي ترافيکي و نحؤە رانندگي فرد ارتباط دارند؛ چنان که شواهد زيادي نشان دهندٔە رابطۀ ميان اين صفات و رفتار رانندگان پرخطر است (هاشميان و همکاران ، ١٣٨٩: ٧٢).
رابطۀ بين ويژگيهاي شخصيتي و رفتار رانندگي در جهان ، بسيار بررسي شده است و به نظر ميرسد عناصر خاصي از شخصيت باعث رفتارهاي قانون شکني ميشوند؛ زيرا اين رفتارها منجر به برآورده شدن بعضي از نيازهاي شخصي فرد ميشوند که آنها با سيستم قانونمند محيط اطراف مغايرت دارند (حق شناس ، ١٣٨٦: ٤٩).
درخصوص هريک از ابعاد هوش هيجاني با رفتارهاي پرخطر رانندگان اين نتايج به دست آمده است : بين خودآگاهي و رفتارهاي پرخطر عمدي رابطۀ معنادار و معکوسي وجود دارد.
اين جنبه از هوش ، روابط فرد را با ديگران تعيين ميکند؛ بنابراين رانندگان باهوش تر ميزان خودکنترلي، خودآگاهي، خودانگيزي، هوشياري و مهارت اجتماعي بيشتري نسبت به ديگران دارند و رفتارهاي پرخطر عمدي نيز در آنها کمتر است .