چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و سبک تفکر با جامعهپذیری مدیران ورزشی بود. روششناسی: جامعه آماری را 140 نفر از مسئولین هیئتهای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند که به علت محدود بودن تعداد، تمامی آنها به عنوان نمونهی آماری در نظر گرفته شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد ذهنیت فلسفی، سبک تفکر و جامعهپذیری استفاده شد. این پرسشنامهها دارای روایی سازه بود و روایی صوری و محتوایی آنها نیز به تایید متخصصین رسید. پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی 86/0، سبک تفکر 81/0، و جامعه پذیری 91/0، به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد ضریب استاندارد بین بعد جامعیت ذهنیت فلسفی و جامعه پذیری 40/0، بعد تعمق ذهنیت فلسفی و جامعهپذیری 22/0 و بعد انعطاف پذیری ذهنیت فلسفی و جامعه پذیری 61/0 میباشد. همچنین ضریب استاندارد بین بعد قانونی سبک تفکر و جامعه پذیری 39/0، بعد اجرایی سبک تفکر و جامعه پذیری 31/0 و بعد قضایی سبک تفکر و جامعه پذیری 337/0 میباشد. مقادیر t برای کلیه ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک تفکر مثبت بود و در سطح تشخیص 01/0=P معنیدار است. نتیجهگیری: با افزایش ذهنیت فلسفی مسئولین ورزشی و بهبود سبک تفکر آنها، جامعهپذیری سازمانی آنها نیز ارتقاء مییابد.
Objective: Employees are an important asset to any organization. Organizations around the world are investing their resources in selecting and hiring the most promising and productive employees. Organizations need to focus on their socialization process to acquaint new employees quickly and efficiently. Socialization is the process by which individuals acquire attitudes, behaviors, and knowledge needed to participate as an organizational member. The purpose of this study was to investigate the relationship of philosophical mentality and thinking style with the socialization of sports managers.
Methodology: The statistical population consisted of 140 authorities of sports boards in Isfahan Province and were all incorporated as a statistical sample due to limited samples provided. The research method was descriptive and correlational. In this research, standard questionnaires of philosophical mentality, think style and socialization were used. These questionnaires had structural validity and their formal validity and content were also confirmed by experts. Their reliability obtained by the Cronbach's alpha coefficient was 0.86, 0.81 for the philosophical mentality questionnaire and 0.91 for the Society. The Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to determine the relationships and predict the variables. The significance level in this research was considered to be 0.05 for testing hypotheses.
Results: The findings showed that the standard coefficient between the dimension of philosophical mentality and sociology was 0.4, followed by the philosophical mentality and socialization of 0.22 and the flexibility of philosophical mentality and socialization of 0.61. Also, the standard coefficient between the legal dimension of thinking style and socialization was 0.39, between the implementation dimension of the style of thinking and socialization was 0.31 and between the judicial dimension of thinking and socialization was 0.337. The t values were positive for all dimensions of philosophical mentality and positive thinking style and were significant at the diagnostic level of P = 0.01. According to the values of the obtained indices, the predicted model was approved and had the goodness of fit.
Conclusion: By increasing the philosophical mentality of sports authorities and improving their thinking style, their organizational socialization is also promoted. Since in this study, the comprehensiveness of philosophical mentality was directly related to socialization, it is recommended that sports managers and officials establish an atmosphere of friendship and empathy with activities and share guidelines with employees. Also, in the selection and appointment of sports managers and officials at the macro level and in addition to emphasizing technical and executive factors, their philosophical minds and thinking styles should be examined and a fundamental review of the method of appointment should be made.
خلاصه ماشینی:
Sternberg & Zhang تأثير سبک هاي تفکر بر پيشرفت شخص موضوعي چالش برانگيز است که در مطالعات قبلي با نتايج بسيار متفاوتي مطرح شده است (٢٠١٩ ,Sarbaz, Banaye Yazdipour, Kimiafar)؛ بنابراين لازم است ارتباط آنها دقيق تر مورد بررسي قرار گيرد.
اين ضريب براي پرسشنامۀ جامعه پذيري ٠/٩١؛ سبک تفکر ٠/٨١ و ذهنيت فلسفي ٠/٨٦ به دست آمد که نشان از پايايي مطلوب اين پرسشنامه ها دارد.
معادلۀ پيش بيني در اين مدل عبارت است از:XX٠٣١٣٢٠٣٣٧٣ ˆX٠٣٩٣١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) داده هاي جدول ٦ نشان ميدهد که ذهنيت فلسفي با ضريب بتاي ٠/٣٢٨ و سبک تفکر با ضـريب ٠/٥٨٧ هريـک به صورت مستقيم بر جامعه پذيري تأثير دارد و اين تأثيرات با توجه به مقادير به دست آمده معنـادار اسـت .
مقادير نسبت بحراني به دست آمده براي کليۀ ابعاد نيز در سطح ٠٠١=α معنادار بوده است ؛ بنابراين مدل اندازه گيري ذهنيت فلسفي مورد تأييد قرار ميگيرد.
مقادير نسبت بحراني به دست آمده براي کليۀ ابعاد نيز در سطح ٠٠١=α معنادار بوده است ؛ بنابراين مدل اندازه گيري سبک تفکر مورد تأييد قرار ميگيرد.
مقادير نسبت بحراني به دست آمده براي کليۀ ابعاد نيز در سطح ٠٠١=α معنادار بوده است ؛ بنابراين مدل اندازه گيري جامعه پذيري مورد تأييد قرار ميگيرد.
A comparative study of the relationship between thinking styles and learning strategies with academic performance among female students of Yazd public and free universities, Women and Society Quarterly, issue 4, 138 – 155.
Relationship between thinking styles and the academic achievement of occupational therapy students in Iran, Journal Education Health Promot, 9(82).