چکیده:
این پژوهش آمیخته به بررسی تأثیر تعدیلگر هوش هیجانی رهبران بر رابطه میان قابلیت های نوآوری و اثربخشی رهبری دانشگاهی در 5 دانشگاه بزرگ دولتی در شهر تهران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش 217 نفر مدیر ارشد دانشگاهی شاغل در 5 دانشگاه دولتی منتخب از سطح الف شهر تهران شامل دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس است. شناسایی مؤلفه های پنهان متغیرهای مدل مفهومی، از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 11 نفر از صاحب نظران شاغل در دانشگاههای مذکور صورت گرفت و با استفاده از روش تحلیل مضمون (تم) 6 مرحله ای، 50 گویه در قالب 10 مؤلفه آشکار شناسایی و در قالب یک پرسشنامه نظرسنجی کمی در میان 150 نفر نمونه از جامعه آماری مذکور توزیع گردید. از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای تکنیک کمترین مربعات جزئی برای آزمون فرضیه های کمی پژوهش استفاده گردید. نتایج حاکی از تاثیر متوسط قابلیت های نوآوری بر اثربخشی رهبری دانشگاهی بود، حال آنکه نشان داد که هوش هیجانی رهبران بطور نسبتاً ضعیفی می تواند این رابطه را تعدیل کند. بنابر این رهبران دانشگاهی دولتی می توانند به پشتوانه برخورداری از این تواناییهای ادراکی بی بدیل و درک احساسات و هیجانات خود و اطرافیان، تفکرات خلاقانه و ایده پردازانه زیر دستان را در جاهای مورد نیاز تقویت کرده، از آنها در جهت ایجاد تغییر و نوآوری در فرایندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهی استفاده کرده و موجب اثربخشی رهبری دانشگاه و تحول در ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جامعه شوند.
This mixed study investigates the moderating impact of emotional intelligence of academic leaders on relationship between innovation capabilities and academic leadership effectiveness in five public A-grade selected universities in the city of Tehran. The statistical population of this study is the 217 senior managers working in 5 public universities including the University of Tehran, Sharif University of Technology, University of Allameh Tabatabai, University of Shahid Beheshti and the Tarbiat Modares University. The latent components of the variables in research conceptual model identified through in-depth semi- structured interviews with 11 scholars working in those universities. Using 6-step thematic analysis, 50 items were discovered in the form of 10 measureable components to be distributed in form of a survey questionnaire among the 150 sample managers. The structural equation modeling (SEM) method based on the least partial squares (PLS) technique was used to test the quantitative research hypotheses. The findings confirmed the hypotheses and the moderating impact of emotional intelligence on the relationship between innovation capabilities and the leadership effectiveness. Therefore, supporting by these brilliant cognitional abilities and recognizing of self and others feelings and emotions, academic leaders can strengthen the innovative and creative thinking of their subordinates in academic challenging situations. Surely, applying these cognitive abilities changes and innovates the academic pedagogical and research processes and makes the academic leadership effective and dream of universities' social responsibility comes true.