چکیده:
مقدمه: کودکان طیف اتیسم، اغلب مشکلات پردازش حسی و نقصهای حرکتی را تجربه میکنند. جهت درمان کودکان اتیسم روشهای مختلفی پیشنهاد شده است. روش موسیقی درمانی فعال به عنوان یکی از این مداخلات میتواند موثر واقع شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر روش موسیقی درمانی فعال در الگوهای پردازش حسی و مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم سطح یک میباشد. پژوهش حاضر از نوع هدف، نوعی تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، یک مطالعه تک آزمودنی میباشد. روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه تک آزمودنی از نوع ABA و نمونههای انتخابی شامل دو کودک پسر مبتلا به طیف اتیسم 6 تا 11 سال، که به روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدهاند. جامعه آماری شامل همه کودکان مبتلا به اتیسم سطح یک که در محدوده سنی 6 تا 11 سال بوده و در یک سال گذشته به کلینیک کاردرمانی، گفتاردرمانی نور واقع در کرج مراجعه کرده بودند، که از بین این مراجعین، دو کودک پسر که نمره تست تشخیصی گارز آنها بین 48 تا 65 بود و در شش ماه گذشته مداخلات موسیقی درمانی د ریافت نکرده بودند و همچنین خانوادههایشان داوطلب برای شرکت در این مطالعه بودند انتخاب شدند. جلسات موسیقی درمانی در طول سه ماه، هر هفته سه جلسه و هر جلسه یک ساعت ونیم برگزار شد. ملاک ورود به پژوهش کسب نمرهی سطح یک در مقیاس گارز (1994)، بود. ابزار گردآوری دادهها، نمایه حسی 2 2014)، و تست تبحر حرکتی برونینکز-ازرتسکی (1972)، بود و ارزیابیها در چند خط پایه و پیگیری انجام شد. از روش بازبینی دیداری نمودارها (فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخصهای درصد بهبودی، تغییرپذیری و اندازه اثر استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها در این بررسی، ابتدا دادههای خام به صورت نمودار رسم شد. سپس محفظهی ثبات و روند برای نمودار دادههای هر آزمودنی در موقعیتهای خط پایه، مداخله و پیگیری رسم شده و پس از آن با استفاده از شاخصهای روند و ثبات، میزان ثبات و جهت روند دادهها مشخص شد و در نهایت با استفاده از ترسیم نمودار روند و تبیین اندازه اثر با تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی، دادهها تحلیل شدند. یافتهها: موسیقی درمانی فعال، اثر معناداری بر الگوهای پردازش حسی، همچنین بر مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و هماهنگی اندام فوقانی، در هر دو آزمودنی داشته است. بحث و نتیجهگیری: میانگین نمرات مهارتهای حرکتی درشت، بهبودی بیشتر و هماهنگی اندام فوقانی کمترین درصد بهبودی را نشان دادند. همچنین در الگوهای پردازش حسی، میزان بهبودی متوسطی به ویژه در مولفههای حس جویی و حساسیت حسی نشان داده شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش، نشان دادند که روش موسیقی درمانی فعال، بر بهبود الگوهای پردازش حسی و مهارتهای حرکتی کودکان اتیسم سطح یک تاثیر معناداری داشته است.
Introduction: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) often experience sensory processing and sensory motor impairments. Various treatments have been offered to children with ASD. Active music therapy is one of the most effective interventions conducted during the treatment. The aim of this study was to study the impact of active music therapy on sensory processing patterns and motor skills in children with ASD level one. The present study is an applied and single-subject research. Research Method: This study is an ABA single-subject study. The sample consisted of two ASD boys in the age range of 6-11 years old. The sample selection was based on non-random sampling convenient method. The sample society had been all children with ASD level 1 in the range age of 6-11 years old who had visited Nour Occupational Therapy and Speech-Language Pathology Clinic in Karaj city over the past year. Among the sample society, two boys had been chosen according to their GARS test scores which were between 48-65 and had not received any musical treatment intervention in the last six months and also their both families wanted to participate in the study voluntarily. The entering criterion to be selected as a sample was to gain level one score in GARS scale. The sessions had been performed for three months and each session had been held three times a week and each session lasted 90 minutes. The data were collected by Sensory Profile 2 and Bruininks-Oseretsky Test of Proficiency. Tests were evaluated with respect to different baselines. During the study, visual review of the charts (falling and rising pattern of the dependent variable), improvement percentage index, variability and efficiency rate had been utilized. In order to analyze the data, first, the collected raw data had been presented in the form charts. After that, the stability and process index had been plotted for the charts of each subject in baseline, intervention and evaluating situation. Then, by using stability and process index, the stability rate and the processing direction of data had been identified. Finally, the data were analyzed by plotting process and explaining the effectiveness rate along with analyzing intra-situation and inter-situation subjects. Results: Findings showed that the active music therapy had significant impact on the sensory processing patterns as well as large and small motor skills and coordination of upper limb joints in both subjects. Discussion: The mean of the large motor skills and more improvement in upper limb coordination had shown the least enhancement percentage. Furthermore, in sensory processing patterns an average improvement rate had been displayed specifically in components of sensory and sensitivity sensory. Findings of the current study indicated that active music therapy has significant impact on the enhancement of sensory processing pattern and motor skills in children with level one Autism Spectrum Disorder.
خلاصه ماشینی:
هدف مطالعه حاضر، بررسي تاثير روش موسيقي درماني فعال در الگوهاي پردازش حسي و مهارت هاي حرکتي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم سطح يک مي باشد.
جامعه آماري شامل همه کودکان مبتلا به اتيسم سطح يک که در محدوده سني ٦ تا ١١ سال بوده و در يک سال گذشته به کلينيک کاردرماني، گفتاردرماني نور واقع در کرج مراجعه کرده بودند، که از بين اين مراجعين ، دو کودک پسر که نمره تست تشخيصي گارز آنها بين ٤٨ تا ٦٥ بود و در شش ماه گذشته مداخلات موسيقي درماني د ريافت نکرده بودند و همچنين خانواده هايشان داوطلب براي شرکت در اين مطالعه بودند انتخاب شدند.
نتايج به دست آمده در اين پژوهش ، نشان دادند که روش موسيقي درماني فعال ، بر بهبود الگوهاي پردازش حسي و مهارت هاي حرکتي کودکان اتيسم سطح يک تاثير معناداري داشته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١ : ترسيم خط روند و محفظه ثبات براي الگوهاي پردازش حسي فرضيه دوم : روش موسيقي درماني فعال بر مهارت هاي حرکتي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم سطح يک تاثير دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ٢ : ترسيم خط روند و محفظه ثبات براي مهارتهاي حرکتي بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که روش موسيقي درماني فعال ، بر الگوهاي پردازش حسي و مهارت هاي حرکتي کودکان طيف اتيسم سطح يک ، موثر واقع شده است .
The Effectiveness of Combined Music Therapy and Physical Activity on Motor Coordination in Children With Autism.
Effectiveness of motor activities with and without music on manual dexterity in children with autism spectrum disorder.