چکیده:
مقدمه: بازی درمانی شناختی رفتاری همان طوری که از اسمش هم عیان است، مداخلات شناختی رفتاری را درون برنامه بازی میگنجاند. فعالیتهای بازی و همچنین ارتباط کلامی و غیرکلامی در حل مشکلات کودکان مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مسئولیت پذیری، مشکلات رفتاری و عزت نفس دانش آموزان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پایه پنجم و ششم ابتدایی شهرستان جوانرود میباشد. روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 2019-2020 میباشد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل و مداخله بود که برای هر گروه 15 نفر بصورت تصادفی قرار گرفته (در کل 30 نفر) و به مدت 10 جلسه بازی درمانی شناختی- رفتاری را دریافت کردند. روش نمونهگیری این پژوهش، روش نمونهگیری در دسترس بود که بعد از در اختیار داشتن گروه نمونه آنها بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم کردیم. در این پژوهش از سه پرسشنامه و روی هر دو گروه اجرا شدند که عبارت اند از آزمون پنج مقیاسی عزت نفس پپ و همکاران (1989) برای کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر (1967)، پرسشنامه مسئولیت پذیری منیر کردلو (2015) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغییره (MANCOVA) استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش به کمک نرم افزار آماری SPSS 22 صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری، مسولیت پذیری و عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی موثر بوده و تغییرات معناداری را ایجاد کرده است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر میزان مشکلات رفتاری، مسولیت پذیری و عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، و ایجاد تغییرات معنادار در آنها میتوان از این روش درمانی برای مداخله و بهبود علائم کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در کنار دارو درمانی و سایر درمانهای توانبخشی استفاده کرد.
Introduction: As it's vivid by the name of cognitive-behavioral play therapy that cognitive-behavioral interventions are put in a play program in order to solve children's behavioral problems. As you know play-like activities and also verbal and nonverbal communications have been used widely to solve behavioral problems of children. The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on behavioral problems, responsibility and self-esteem of male students in 5th and 6th elementary grades in Javanrood city with attention deficit hyperactivity disorders Research Method: The statistical population of this study consisted of all male students in fifth and sixth elementary grades in Javanrood city in the academic year of 2019-2020. The method of this research was semi-experimental. This research was a purposeful applied study. The sampling method was an available sampling method, in which two groups were randomly selected: control and intervention. The data were collected by pre-tests post-tests of two control and intervention groups from which 15 students were randomly assigned to each group (total number was 30 students). The intervention group received 10 sessions of cognitive behavioral play therapy. In this research, three questionnaires had been filled by both groups. The questionnaires included the five-scale self-esteem test of Pep et. al (1989) for children, the Rutter behavioral problems questionnaire (1967), and the Munir Kordloo responsibility questionnaire (2014). The data were analyzed by Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA) and the statistical analysis was performed by SPSS software version 22. Results: According to obtained results from this study it could be acclaimed that the cognitive-behavioral play therapy has significantly affected on behavioral problems, and changed the level of self-esteem and responsibility of students. Discussion: According to the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on behavioral problems, responsibility and self-esteem of students with attention deficit hyperactivity disorder and making significant changes on them, this treatment method can be used as an intervention model to recover the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in children along with medical treatment and other rehabilitative procedures.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش بررسي ميزان اثربخشي بازي درماني شناختي- رفتاري بر مسئوليت پذيري، مشکلات رفتاري و عزت نفس دانش آموزان پسر داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي پايه پنجم و ششم ابتدايي شهرستان جوانرود ميباشد.
يافته ها: يافته ها نشان داد که بازي درماني شناختي- رفتاري بر مشکلات رفتاري، مسوليت پذيري و عزت نفس دانش آموزان داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي موثر بوده و تغييرات معناداري را ايجاد کرده است .
بحث و نتيجه گيري: با توجه به اثربخشي بازي درماني شناختي- رفتاري بر ميزان مشکلات رفتاري، مسوليت پذيري و عزت نفس دانش آموزان داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي، و ايجاد تغييرات معنادار در آنها ميتوان از اين روش ١.
بنابراين هدف پژوهش حاضر تعيين کارآمدي بازي درماني شناختي- رفتاري بر مشکلات رفتاري، مسوليت و عزت نفس دانش آموزان پسر داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي است که در صورت تاييد اثر بخشي بازي درماني شناختي- رفتاري ميتوان در جهت رشد سالم و متعادل شخصيت کودکان قدم برداشت و از تداوم مشکلات رفتاري اين کودکان در سال هاي آينده جلوگيري کرد.
The Effects of Child-Centered Group Play Therapy on Self- Concept, Depression, and Anxiety of Children Who Are Homeless.
- Effectiveness of Play Therapy On The Bases Of Cognitive Behavior Approach On Severity Of Symptoms Of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (Adhd) Among Primary School Male Students Aged 9-11.
The effectiveness of play therapy based on cognitive behavioral model: behavioral problems and social skills of preschool children with attention deficit hyperactivity disorder.