چکیده:
مقدمه: سرمایه اجتماعی بهعنوان پدیده مدیریتی جدید میتواند از طریق تسهیم دانش، تسهیل در دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی بهمنظور ارتقاء عملکرد، یادگیری سازمانی و استفاده مناسب از فرصتهای محیطی اجرا شد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی مدیران مراکز پیشدبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. بهمنظور برآورد حجم نمونه از فرمول پیشنهادی تاباچینیک و فیدل به تعداد 104 نفر برآورد و با روش نمونهگیری تصادفی استفاده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) و پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) بودند که روایی و پایی آن تایید شد. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مقدار همبستگی بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و بالندگی سازمانی، برابر 778/0 است. و نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بالندگی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی مدیران مراکز پیشدبستانی، قابل پیشبینی است. و نتایج فرضیه دوم نشان داد که بالندگی سازمانی، بر اساس مولفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت در جامعه محلی، عاملیت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد، تعامل با همسایگان، تعاملات با خانواده و دوستان، تحمل تنوع، ارزش زندگی و تعاملات شغلی) دارای توان پیشبینی کننده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، مولفههای سرمایه اجتماعی عاملی تقویت کننده برای بالندگی سازمانی است. بنابراین مدیران و سرپرستان و نیزکارکنان سازمانها به ویژه سازمانهای آموزشی که مولفههای رشد، توسعه و بالندگی آنها برای حیات و بقای سازمان ضروری است، پیشنهاد میشود با تامین مولفههای سرمایه اجتماعی، شرایط و زمینههای رشد و توسعه سازمان خود را ایجاد کنند.
Abstract
Introduction: Social capital as a new management phenomenon can be implemented through knowledge sharing, facilitating access to information and vital resources in order to improve performance, organizational learning and appropriate use of environmental opportunities.
Research Method: The method of the present study was correlation and the statistical population of this study included all managers of preschool centers in Tehran in the 2016-2017 academic year. In order to estimate the sample size, the proposed formula of Tabachinik and Fidel was estimated to be 104 people and random sampling method was used. Research instruments included Onyx and Bolen (2000) Social Capital Questionnaire and Spiders's Organizational Maturity Questionnaire (2007), the validity and validity of which were confirmed. Correlation test and multiple regression were used to analyze the data.
Results: The results of data analysis of the present study show that the value of the correlation between the two variables of social capital and organizational maturity is equal to 0.778. And the results of multiple regression analysis showed that the prediction of organizational growth based on the social capital of managers in preschool centers is predictable . And the results of the second hypothesis show that organizational growth, based on the components of social capital . (Participation in the local community, social agency, sense of security and trust, interaction with neighbors, interactions with family and friends, tolerance of diversity, value of life and job interactions) has a predictive power .
Discussion The results of this study show that the components of social capital are a reinforcing factor for organizational growth. Therefore, managers and supervisors as well as employees of organizations, especially educational organizations, whose components of growth, development and maturity are essential for the life and survival of the organization, It is suggested that by providing the components of social capital, they create the conditions and grounds for the growth and development of their organization.
Keywords: Organizational maturity, social capital, educational organization, preschool centers.
خلاصه ماشینی:
و نتايج فرضيه دوم نشان داد که بالندگي سازماني، براساس مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي (مشارکت در جامعه محلي، عامليت اجتماعي، احساس امنيت و اعتماد، تعامل با همسايگان ، تعاملات با خانواده و دوستان ، تحمل تنوع ، ارزش زندگي و تعاملات شغلي) داراي توان پيش بيني کننده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار١- توزيع داده هاي سرمايه اجتماعي و بالندگي سازماني ٢)خطي بودن ارتباط بين متغيرها- به منظور آزمون اين پيش فرض ، نمودار پراکندگي نمرات رســم شــده است .
فرضيه ٢) بالندگي سازماني در مراکز پيش دبستاني، براساس مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي( مشارکت در جامعه محلي، عامليت اجتماعي، احســـاس امنيت و اعتماد، تعامل با همســـايگان ، تعاملات با خانواده و دوستان ، تحمل تنوع ، ارزش زندگي و تعاملات شغلي) قابل پيش بيني است .
فرضيه ٢) بالندگي سازماني در مراکز پيش دبستاني، براساس مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي( مشارکت در جامعه محلي، عامليت اجتماعي، احســـاس امنيت و اعتماد، تعامل با همســـايگان ، تعاملات با خانواده و دوستان ، تحمل تنوع ، ارزش زندگي و تعاملات شغلي) قابل پيش بيني است .
يافته هاي پژوهش حاضـر حاکي از آن اسـت که بين بالندگي سـازماني در مراکز پيش دبسـتاني، بر اسـاس مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي( مشارکت در جامعه محلي، عامليت اجتماعي، احساس امنيت و اعتماد، تعامل با همسايگان ، تعاملات با خانواده و دوستان ، تحمل تنوع ، ارزش زندگي و تعاملات شغلي) آن ها نيز قابل پيش بيني است ( تسليمي و همکاران ، ٢٠٠٦).
The Role of Organizational Social Capital in Performance Management.