چکیده:
پژوهش حاضر، میزان حمایتاجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار دورهی دوم ابتدایی را مقایسه میکند. بدین منظور، تعداد 140 نفر دانشآموز دورهی دوم ابتدایی پایههای چهارم، پنجم و ششم منطقهی بیضا در استان فارس که عضو تیمهای ورزشی مدرسه بودند، انتخاب و سپس تعداد 140 نفر با توجه به متغیرهای پایهی تحصیل و جنسیت، به شیوهی همتاسازی از بین دانشآموزانی که عضو هیچ گروه ورزشی نبودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی حمایت اجتماعی ادراک شدهی زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامهی بهزیستیتحصیلی تومینین– سوینی و همکاران (2012) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد نمرهی کل حمایت اجتماعی ادراک شده و نیز حمایت اجتماعی ادراک شدهی بعد دوستان در دانشآموزان ورزشکار به طور معناداری، بالاتر از دانشآموزان غیرورزشکار بود. تفاوت معناداری بین بهزیستیتحصیلی دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار دیده نشد. همچنین در گروه ورزشکار، حمایت دوستان و خانواده، بعد ارزش مدرسه و فرسودگی نسبت به مدرسه را به طور منفی و معنادار، پیشبینی کرد. رضایتمندی از تحصیل و درآمیزی با کار مدرسه نیز توسط بعد حمایت خانواده به صورت مثبت و معنادار پیشبینی شد. در گروه غیرورزشکار، تنها حمایت افراد مهم، بعد ارزش مدرسه را پیشبینی کرد. بین ابعاد حمایت اجتماعی و بهزیستیتحصیلی در کل نمونه رابطهی معناداری وجود داشت. در نهایت یافتههای این پژوهش نشان داد با حمایت خانواده و دوستان از دانشآموزان ورزشکاری بهزیستی تحصیلی آنها افزایش مییابد که با توجه به نقش انکارناپذیر حمایت اجتماعی لازم است با اجرای برنامههای آموزشی مناسب در جهت افزایش حمایت خانوادهها و افرادی که با دانشآموزان در ارتباط هستند، به بهزیستی آنان کمک نمود.
The present study was set out to compare perceived social support and educational well-being amongst athlete and non-athlete students in the second elementary school. To this end, 140 students of the second elementary school who were members of the school sports teams and studying fourth, fifth and sixth grades in Beyza district were selected. According to the variables of the grade and gender, then 140 students who were not members of any sports group were also selected implementing matching method. The research instruments included Perceived Social Support Questionnaire (Zimet et al, 1998) and Educational Well-being Questionnaire (Tuominen-Soini, et al,2012). Data were analyzed through multivariate analysis of variance (MANOVA) and regression analysis. The results demonstrated that the total score of perceived social support and perceived social support of friends corresponded to athlete students were significantly higher than that of non-athlete ones. Regarding academic well-being among athlete and non-athlete students, no significant difference was showed. Also, the school value and school burnout were significantly predicted by friends’ support and family support among athletic students. Educational satisfaction and school task involvement were also significantly predicted by the factor of family support. Regarding the non-athlete group, only the support of well-known individuals predicted the factor of school value. A significant relationship among the dimensions of social support and educational well-being in athlete, non-athlete students and the whole sample was also affirmed. Eventually, the findings of this research showed that in comparison with non-athlete students, athlete students who enjoy the supports of family and friends are more successful in terms of educational well-being. Given the undeniable role of social support, it innovates the internalization of physical exercises among students implementing appropriate training programs to increase the support of families and friends who are in touch with students.
خلاصه ماشینی:
8Clarke, Marshall, Ryff & Wheaton .
چن و چانگ ١در ســال (٢٠١٠) در پژوهش خود نشــان دادند که رابطه ي معناداري بين ابعاد حمايت اجتماعي(دوســتان و خانواده ) و بهزيستي تحصيلي در دانش آموزان ورزشکار وجود دارد.
جدول ٨- پيش بيني ابعاد بهزيستي تحصيلي توسط ابعاد حمايت اجتماعي در گروه ورزشکار (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٨ نشان داده شده است ؛ در گروه ورزشکاران حمايت افراد مهم ، دوستان و خانواده ، ١٧ در صد از واريانس ارزش مدر سه را تبيين کرده اند.
The Role of Self-Efficacy as a Mediator between Perceived Environment and Social Support with Physical Activity Participation among Students.
The comparison of the Iranian girls and boys students' perceptions of physical education and school sport.
Relationship of environmental, educational factors with school wellbeing: role of psychological needs, motivational self-regulation and academic emotions.
Predicting physical activity level of female college students based upon sources of perceived social support.
Physical activity and social support in adolescent: a systematic review: Health Education Research, 29(5), 822-39.
Relationship between environmental supports and emotional self-awareness with academic engagement: the mediating role of educational well-being.
The relation among self-efficacy, emotional intelligence and perceived social support in university students.
Social support and adolescents’ physical activity participation: The mediating effect of self-efficacy.
The relationship between perceived social support and self-efficacy amonghigh school students.
The relationship between quality of teaching and perceived social support with math performance of elementary school students: The mediating role of academic self-efficacy.