چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان مهارتهای اجتماعی با عزتنفس و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر معلول جسمی – حرکتی شهر تهران میباشد.
روش پژوهش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه دانشآموزان دختر معلول جسمی – حرکتی شهر تهران میباشد. نظر بر اینکه تعداد مدارس دارای دانش آموز معلول جسمی-حرکتی دختر مقطع ابتدایی در تهران 3 مدرسه بودهاند، جهت نمونهگیری از روش تمام شمار استفاده شد و 60 کودک مشغول به تحصیل در این مراکز مورد مطالعه قرار گرفتند که پرسشنامههای سیاهه عزتنفس کوپراسمیت سال 1917، آزمون سازگاری بل سال 1961 و آزمون مهارتهای اجتماعی کرامتی سال 1381 توسط آنها تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 21 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای حاصل نشاندهندهی ارتباط معنیدار مثبت میان مهارتهای اجتماعی با عزت نفس و سازگاری اجتماعی بود. در نهایت میتوان گفت که میان سطح مهارتهای اجتماعی با عزتنفس و سازگاری اجتماعی در کودکان با معلولیت جسمی- حرکتی رابطه مثبت برقراراست و توصیه میشود که در تحقیقات آتی به بررسی اثر این عوامل با سایر متغیرها پرداخته شود، تا کیفیت رابطه میان این عوامل مشخص گردد.
بحث و نتیجهگیری: مهارتهای اجتماعی و شناسایی ارزشهای فردی در پیشگیری یا کاهش ابتلای نوجوانان و انواع نابهنجاریهای رفتاری اجتماعی نقش موثری دارند. بنابر این مهارتهای اجتماعی منجر به ارتباطات بهینهتر و درک مناسبتری از خویش شده و به تبع آن حس ارزشمندی افزایش یافته و در نهایت عزت نفس تقویت میگردد. در پایان پس از تحلیلی یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت کسب مهارتهای اجتماعی از طریق خانواده، مدرسه و دیگر نهادها میتواند نقش مهمی در افزایش سازگار اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان معلول جسمی داشته است. لذا برگزاری دورهها و کارگاههایی برای والدین و دانش آموزان در جهت افزایش دانش و تاثیری که این متغیرها میتواند در شخصیت و رفتارهای آینده فرزندان شان داشته باشند و همچنین به انطباق هرچه بیشتر دانش آموزان معلول جسمی با شرایط جامعه کمک کند، بسیار ضروری به نظر میرسد.
Review: Introduction: The purpose of the present study is to investigate the relationship between social skills and self-esteem and social adaptation of physical-motor students in Tehran.
Research method: descriptive study method is of correlation type. The studied population is female students with physical-motor disabilities in Tehran. According to the fact that the number of schools with physical-motor disabled female students in primary level in Tehran was 3 schools, the whole number method was used for sampling and 60 children studying in these centers were studied. Bell's compatibility test and social skills test were completed by them. SPSS 21 software and Pearson correlation test and stepwise regression were used for data analysis.
result: The findings showed a positive significant relationship between social skills and self-esteem and social adjustment. Finally, it can be said that there is a positive relationship between the level of social skills and self-esteem and social adjustment in children with physical-motor disabilities, and it is recommended that the effect of these factors be investigated with other variables in future research, in order to determine the quality of the relationship between these factors.
Discussion: Social skills and identification of individual values play an effective role in preventing or reducing the incidence of youths and various social behavioral abnormalities. Therefore, social skills lead to more optimal communication and proper self-understanding, and as a result, the sense of value increases and ultimately self-esteem is strengthened. In the end, after analyzing the findings of the research, it can be concluded that acquiring social skills through family, school and other institutions can play an important role in increasing social adaptation and self-esteem of physically disabled students. Therefore, it is very necessary to hold courses and workshops for parents and students in order to increase the knowledge and impact that these variables can have on the character and future behavior of their children, as well as to help the adaptation of physically disabled students to the conditions of the society. It seams.
خلاصه ماشینی:
نظر بر اينکه تعداد مدارس داراي دانش آموز معلول جسمي-حرکتي دختر مقطع ابتدايي در تهران ٣ مدرسه بوده اند، جهت نمونه گيري از روش تمام شمار استفاده شد و ٦٠ کودک مشغول به تحصيل در اين مراکز مورد مطالعه قرار گرفتند که پرسشنامه هاي سياهه عزت نفس کوپراسميت سال ١٩١٧، آزمون سازگاري بل سال ١٩٦١ و آزمون مهارت هاي اجتماعي کرامتي سال ١٣٨١ توسط آن ها تکميل گرديد.
از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه مهارت هاي اجتماعي با عزت نفس و سازگاري اجتماعي دانش آموزان معلول جسمي - حرکتي ميباشد.
فرضيه هاي اين پژوهش به قرار زير است : ١- بين مهارت هاي اجتماعي با عزت نفس دانش آموزان معلول جسمي- حرکتي رابطه وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه دوم : بين مهارت هاي اجتماعي با عزت نفس دانش آموزان معلول جسمي رابطه مثبت وجود دارد.
بين مهارت هاي اجتماعي با عزت نفس دانش آموزان معلول جسمي رابطه مثبت وجود دارد.
A picture of strength: Preschool competencies mediate the effects of early behavior problems on later academic and social adjustment for Head Start children.
The Effect of Building Up Self-Esteem Training on Students’ Social and Academic Skills 2014.
Adjustment, Social Skills, and Self-Esteem in College Students With Symptoms of ADHD.
The relationship between adaptive behavior and social skills: Issues in definition and assessment.
Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities.
Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities.
Relationship between Self-esteem and Social Skills in High School Boy Students, Indian Journal of Education & Information Management.