چکیده:
مقدمه: نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر کودکان (MMFIT) با هدف ساخت و استانداردسازی ابعاد مختلف هوش سیال در دانش آموزان 7 تا 9 سال انجام شد. مبنای نظری این آزمون نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) و نظریه هوش موفق استرنبرگ (2021) میباشد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روش آمیخته از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف بنیادی بود. بر این هدف 621 دانش آموز، از مدارس غیر انتفاعی 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران5 منطقه تهران (1، 3، 6، 5، 18) شامل مناطق شمالی، مرکزی، جنوبی، شرقی و غربی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند.
یافتهها: جهت تحلیل دادهها از روشهای مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار23 spss و lisrel بر روی 130 سوال نهایی، یک مدل 6 عاملی شامل دانش (عمومی، شخصیتی، هیجانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، معنوی، ورزشی و فنی)، ادراک (شکل از زمینه، بازشناسی شکل، تکمیل دیداری و توالی ادراکی)، استدلال (تصویری، ماز، ماتریس و محاسبات ذهنی)، توجه (تک بعدی، چند بعدی و هندسی)، حافظه (تصویری، شنیداری و عددی) و سرعت پردازش (پردازش تصویری، نمادها، توالی حرف) را نشان داد. مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی که با استفاده از نرم افزارlisrel انجام شده نیز برازش مدل اندازهگیری 6 عاملی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند.
نتیجهگیری: با استفاده از این آزمون میتوان تواناییهای متفاوت دانش آموزان را شناسایی کرد با اموزشهای متناسب با تواناییهای شناسایی شده زمینه لازم برای شکوفایی استعدادها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کرد و مسیر را برای رسیدن به یک زندگی سعادتمند فراهم کرد.
Introduction: The first version of the multifaceted fluid intelligence test for children (MMFIT) was conducted with the aim of building and standardizing different dimensions of fluid intelligence in 7–9-year-old students. The theoretical basis of this test is Kattle-Horn-Carroll (CHC) theory and Sternberg's theory of successful intelligence (2021).
Research method: The current research method was descriptive and exploratory in terms of mixed method and fundamental in terms of purpose. For this purpose, 621 students from non-profit schools of 5 educational districts of Tehran, 5 districts of Tehran (1, 3, 6, 5, 18) including northern, central, southern, eastern and western regions using cluster random sampling method. They were selected step by step.
Findings: Structural equation modeling, exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results of exploratory factor analysis using spss 23 and lisrel software on 130 final questions, a 6-factor model including knowledge (general, personality, emotional, social, cultural, managerial, economic, spiritual, sports and technical), perception (form of context, shape recognition, visual completion and perceptual sequence), reasoning (visual, maze, matrix and mental calculations), attention (one-dimensional, multi-dimensional and geometric), memory (visual, auditory and numerical) and processing speed (visual processing, It showed the symbols, letter sequence. Structural equation modeling and confirmatory factor analysis using lisrel software also confirmed the fit of the 6-factor measurement model. Cronbach's alpha coefficients showed that these factors had good reliability.
Conclusion: By using this test, students' different abilities can be identified, with appropriate training to the identified abilities, they provide the necessary ground for the flourishing of students' talents and academic progress, and provide the path to a happy life.
خلاصه ماشینی:
نکته بعد اســتفاده از ظرفيت همه آزمون ها در يک آزمون واحد جهت بالا بردن توانايي اندازه گيري و سنجش دقيق و دنبال کردن هدفهاي عملي و کاربردي بود از اين رو بعد از طرح مدل اوليه آزمون چند وجهي سنجش هوش سيال ماهر (MMFIT) نسخه کودکان دوره اول ابتدايي هدف از انجام اين پژوهش اين بود که ١- ايا مدل طراحي شده و محتوي و عامل هاي استخراج شده معني دار و داراي بار عاملي مناسب بر روي ساختار کلي پژوهش مي باشد و مي تواند با داده هاي جمع اوري شده از نمونه بومي برازش دا شته با شد و اين که ايا خرده مولفه هاي تدوين شده براي هر عامل سنجه هاي منا سبي براي ســـنجش عامل مربوط به خود هســـتند و در نهايت آيا اين آزمون ميتواند خلا نظري و کاربردي آزمون هاي قبلي را پوشش دهد؟ روش روش مورد استفاده در اين پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي بود.
در ابتدا ١١ مولفه تدوين شده بودند که با نظر متخصصان به ٦ مولفه تقليل يافت و ١٤٣ سوال تاييد شده با ا ستفاده از روش دلفي بر روي يک گروه ٥٠ نفره به صورت پايلوت اجرا شد که تحليل داده ها با اســتفاده از نرم افزار ١٢٠٣ spss و با اســتفاده از روش حداکثر درســت نمايي و چرخش واريماکس ، تحليل عاملي اکتشــافي د١ا١ده ها انجام شــد و بر اســاس نتايج بدســت امده ١٣ ســوال حذف 1Maher intelligent & Talent test 2Raven 3Cattell 4Binet &Simon 5Wechsler 6N-Back 7Riding working memory 8Woodcock- Johnson 9Cattell-Horn-Carroll 1S0tatistical package for social science 1C1onfirmatory factor analysis شدند و ١٣ سوال باقي ماندند .
Analysis of the route of early maladaptive schemas, strategies of coping with stress and quality of psychological life, the Scientific-Research Journal of Cognitive and Behavioral Sciences, Year Four, Issue II, Serial: 103-118.