چکیده:
این مقاله با هدف بررسی رابطه اینترنت و گرایش به هویت ملی در بین دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی شیراز پرداخته است. روش تحقیق در این پزوهش پیمایش بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در سال تحصیلی 99- 1398تشکیل می دهند. حجم نمونه 380 نفر و روش نمونه گیری به صورت دو مرحله ای با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی و سپس نمونه گیری سهمیه ای متناسب انجام گرفته است. داده ها با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی، و آمار توصیفی به کمک نرم افزار های آماری SPSS ,AMOS مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان استفاده از اینترنت، انگیزه و هدف، مشارکت و فعال بودن دانشجویان در کاربرد این تکنولوژی ارتباطی رابطه معنادار مثبت و بین نوع استفاده دانشجویان و هویت ملی رابطه معنادار منفی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق در پي آن هستيم تا نقش اينترنت به عنوان متغير مستقل بر شکل گيري هويت ملي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شيراز به عنوان متغير وابسته مورد بررسي و سنجش قرار دهيم .
(همان ) 109 (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيات تحقيق فرضيه اصلي ١- بين دسترسي به اينترنت و کاربرد آن ، از يک سو، و هويت ملي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز، از سوي ديگر، رابطه وجود دارد.
تعريف عملياتي در اين پژوهش به منظور مشخص شدن ابعاد وگونه هاي هويت ملي ، از تئوري هويت اجتماعي هنري تاجفل استفاده شده است .
بنابراين ، براي بررسي هويت ملي کاربران اينترنت از ابعاد سه گانه هويت اجتماعي تاجفل ، يعني ابعاد شناختي ، ارزشي و احساسي استفاده و به شرح ذيل تعريف مي کنيم : ١- عنصر شناختي : ميزان شناخت و آگاهي فرد از تعلق و ارتباطش نسبت به سرزمين ايران .
لذا ميتوان گفت فرض پژوهش مبني بر بين مدت زمان استفاده از اينترنت و هويت ملي (سه بعد ارزشي ، احساسي و اعتقادي ) دانشجويان رابطه وجود دارد، تاييد ميگردد.
لذا ميتوان گفت فرض پژوهش مبني بر بين ميزان استفاده از اينترنت و هويت ملي (سه بعد ارزشي ، احساسي و اعتقادي ) دانشجويان رابطه وجود دارد، تاييد ميگردد.
نتايج به دست آمده نشان مي - دهد که استفاده از اينترنت باعث کاهش گرايش دانشجويان دانشگاه آزاد شيراز نسبت به هويت ملي شده است .