چکیده:
با وجود توسعه شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای نوین در عصر اطلاعات، همچنان رسانههای خبری سنتی کارکردهای ویژهای دارند و حاکمیت از آنها برای تبلیغ اهداف خود بهره میبرد. در این پژوهش رویکرد رسانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و روزنامه ایران با هدف انعکاس اخبار فرهنگی و سیاسی از سال 1392 تا پایان 1398 بررسی شد. فرضیه اصلی این مطالعه مبتنی بر این بود که صداو سیما و روزنامه دولتی ایران در ادوار مختلف دولت ها تاثیرپذیری زیادی از سیاست های دولتی دارند. یافتهها نشان داد بین پرداختن روزنامه ایران به موضوعهای سیاسی نسبت به موضوعهای دیگر تفاوت معناداری وجود دارد همچنین در سطح خطای پنج درصد، میزان انعکاس خبرهای فرهنگی در شبکه خبر نسبت به خبرهای دیگر تفاوت معناداری وجود داشت. آزمون مجذور کای نیز با اطمینان 95 درصد تایید کرد که درباره میزان توجه به محور پرونده هستهای و تحلیل رویدادهای خبری بین روزنامه ایران و شبکه خبر صداوسیما تفاوتی وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
مقايسه رسانه هاي حاکميتي از منظر پوشش اخبار سياسي و فرهنگي (مطالعه موردي : شبکه خبر و روزنامه ايران ) 4 مجيد اميدي شهرکي ١- فريدون اکبرزاده ٢*- بهرام يوسفي ٣- لنا عبدالخاني تاريخ دريافت :١٣٩٩/١١/٢٩ - تاريخ پذيرش :١٤٠٠/٠١/٢٢ چکيده : با وجود توسعه شبکه هاي اجتماعي به عنوان يکي از ابزارهاي نوين در عصر اطلاعات ، همچنان رسانه هاي خبري سنتي کارکردهاي ويژه اي دارند و حاکميت از آنها براي تبليغ اهداف خود بهره ميبرد.
پيشينه تحقيق اين پژوهش به بررسي نوع پوشش و شيوه هاي بازنمايي خبرهاي سياسي و فرهنگي در دو رسانه مختلف پرداخته است : در رسانه تلويزيون ، اخبار شبکه خبر مورد توجه قرار گرفته و در مطبوعات ، روزنامه ايران برگزيده شده است .
از اين رو، پيشينه تحقيق را ميتوان از منظر نوع رسانه ، در دو بخش مجزا بررسي کرد: الف - در موضوع تلويزيون و جايگاه خبرهاي سياسي و فرهنگي، بررسيهاي زير صورت گرفته است : احمدزاده کرماني و فرهمند (١٣٩٢) در مقاله «تحليل و بررسي نحوه چينش اخبار در بخش - هاي خبري٢٠:٣٠ شبکه دو سيما» از روش تحليل محتوا و کل شماري اين برنامه روزانه در بازه زماني مردادماه سال ١٣٩١ استفاده کردند.
بر پايه يافته ها، مسائل «اقتصادي» و همچنين ارزش هاي خبري «برخورد» و «دربرگيري» اولويت اصلي دروازه بانان خبر براي انتخاب خبرهاي ٢٠:٣٠ در دوره مورد بررسي بود و پيشنهاد شد براي 121 جذب بيشتر مخاطبان به ارزش هاي مختلف خبري توجه شود و اخبار فرهنگي بويژه ديني، موضوع هاي مهم علمي، بهداشتي، پزشکي و محيط زيست و توليد خبرهاي فرايندمدار به منظور اثرافزايي در دستور کار اين بخش خبري قرار گيرد.