چکیده:
الگوی یول (1996) پیشانگاریها را به 6 دستۀ وجودی، واقعی، واژگانی، ساختاری، غیرواقعی و خلاف واقع تقسیمبندی میکند. یشانگاریها ساختهای زبانی هستند که توجه خواننده/شنونده را به خود جلب نمیکنند و در جریان گفتگو بدون بحث پذیرفته میشوند، به کسب اطلاعات در زمینههای مختلف کمک می-کنند و این مهم در نمایشنامه از آن جهت که به شخصیتپردازی و پیشبرد طرح نمایشنامه کمک میکند، حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر نگارنده با بررسی پیشانگاریهای موجود در نمایشنامۀ ارثیۀ ایرانی در پی این است که نشان دهد فرادستی و فرودستی در استفاده از پیشانگاریها مؤثر بوده و اعضای خانوادۀ فرادست از یشانگاریهای ساختاری برای استنطاق، کسب و یا تکمیل اطلاعات خویش و اعضای خانوادۀ فرودست بیشتر از یشانگاری واژگانی و در راستای شخصیتپردازی خود و دیگران و پیشبرد طرح نمایشنامه استفاده میکنند. بعلاوه بین زنان و مردان در استفاده از یشانگاری تفاوت وجود دارد و مردان بیشتر از زنان از انواع آن استفاده میکنند؛ این تفاوت در یشانگاری واقعی بیشتر نمایان است و دلیل آن این است که شخصیتهای مرد اطلاعات خود را مستقیم و بدون حاشیهروی ذکر میکنند. این پژوهش با بررسی معناشناختی وکاربردشناختی پیشانگاریها در حوزه شخصیتپردازی و پیشبرد طرح داستانِ نمایشنامه، پژوهشی نو و بدیع به شمار میآید.
Accepted in the background without argument or catching the attention of the addressee, presuppositions are linguistic structures, discussed in semantics and then in applied pragmatics. Making use of Yule’s famous division of supposition - existential, factive, lexical, structural, non-factive and counterfactual, the present article intends to answer these questions: A) which presuppositions are of the highest and lowest frequencies? B) Which presuppositions are used by the powerful and powerless families and how is this justified? C) How are men and women different in their use of presuppositions? D) How are presuppositions and plot line related? Based on the findings it is shown that the structural and non-factive presuppositions are of the highest and lowest frequencies, respectively. The powerful family members use structural presuppositions more to ask, find and complete their information. The powerless family members use more lexical presuppositions to help characterization of themselves and others and help development of the plot. Even though, men’s use of presuppositions is higher than women’s but this difference in factive presuppositions is more obvious because men like to be more direct. Furthermore, the plot line and the use of presuppositions are inversely related.