خلاصه ماشینی:
"O اما در عالم واقعی توهمی فراگیر بر دنیای هنر و بخصوص دنیای شعر سایه افکنده است که فارغ از جدالهای فلسفی و بحثهای بیپایان نظری، گسترش مییابد و از شعر و شاعر و مخاطب قربانی میگیرد؛ و آن <توهم مدرنیته> است.
O <توهم مدرنیته> برآیند مجموعهای است از سوءتعبیرها، توهمهای جزییتر و کجتابیهای معنایی و زبانی و انگیزههای روانی و زمینههای مساعد اجتماعی که اغلب در جار و جنجال مباحث پیچیده و تئوریبافیهای دشواریاب از آنها غفلت میشود و به این ترتیب مجموعه مطالعات و پژوهشهای مرتبط با موضوع مدرنیته در شعر امروز ایران، در عمل، کارآمدی چندانی ندارد چرا که از وادی بیانتهای جدالهای فلسفی سر درمیآورد.
O بررسی زمینههای پیدایش توهم مدرنیته در شعر امروز ایران را با مروری هرچند ملالانگیز بر برخی از پیشفرضها و اصول به ظاهر متقن و بدیهی این آسیب فراگیر آغاز میکنیم: 1-- <مدرن> در عرصه هنر و ادبیات نظیر <مدرن> در عرصه صنعت و فناوری است.
8-- دوران کلاسیک و مدرن و پستمدرن چیزی است شبیه مقاطع تحصیلی که برخی از شاعران با استعدادهای درخشان خود میتوانند این مقاطع را به شکل جهشی طی کنند.
حالا پس از این بررسی طولانی و ملالآور نگاهی به فرهنگهای اصطلاحات ادبی بیندازید و معنای علمی و دقیق مدرنیسم را با آنچه در ذهن این جماعت میگذرد مقایسه کنید: که توهم مدرنیته چگونه / به جان هم نشناخته انداخته است / چند تن خوابآلود / چند تن ناهمو ورود کلمات خارجی بویژه واژهها و اصطلاحات مربوط به لوازم و اختراعات جدید در شعر لزوما شعر را به مقام رفیع مدرنیته ارتقا میدهد."