خلاصه ماشینی:
"اگرچه مثلا در شعر زیر علیرغم وجود روابط برون متنی، عمق قابل توجهی احساس میشود و قابلیت ایجاد فرامتنهای متعددی فراهم است: <صبر کنید/ خطهای این کتاب را که دوره کنم/ آن اسم بزرگ را به یاد خواهم آورد وزشی نزدیکتر از رگ گردن را تاب میآورم/ این نشانهها که دوپهلو حرف میزنند/ بیشتر مرا گیج میکنند راه درازی تا جواب مانده است/ برگهای سفیدی که من دارم/ برای امتحانی که این همه طول میکشد/ کم نمیآید؟> <راه به حافظه جهان> صفحه 11 و 12 و در شعر زیر علیرغم وجود روابط درون متنی، تاویلها کانالیزهتر و در نتیجه فرامتنها محدودتر و در ضمن سطحیترند: <فنجان دیگر عادت کرده است/ که چای نیم خوردهات را/ به یاد داشته باشد/ و فرصتی را که نداری خیابانی در انتظار توست/ تا در آن بدوی/ و ماشینی رهگذر/ تا شتابت را سوار کند/ و دو ساعت سرگیجه را پشت سر بگذاری/ هر خط را که به پایان میبری/ پیاده میشوی/ پاهایت بیم دیر رسیدن را/ به اداره میبرند/ و چشمهایت به روی روزنامهها میدوند/ که کنجکاویت را مینویسند/ کوبیدن کوتاهت/ در کجا طنین خواهد افکند/ قلب من/ در این اداره آیا/ چیزی برای یافتن هست؟> <راه به حافظه جهان> صفحه 54 و 55 و این البته نه به معنی عدم توانایی خارقالعاده این شعر و شعرهایی از این دست در قابلیت فرافکنی توسط مخاطب است.
این خستگیای انسانی است از روزمرگیها و نه مثلا خستگی فرضی زنی فرضی از انجام وظایف مقدس زنانه که گلایه از آن مد روز شعر فمینیستی امروز است: <خواب دیدم: / واگنهایم باز شدهاند/ از روی ریلها پریدهام / از تکراری که پاهایم را بسته است/ جدا شدهام/ نفس تازه کردهام/ متصل شدهام به واگنهایی/ که دلم میخواهد / تو چه خواب میبینی؟ زن/ با صدای سوت قطار / از خواب پرید> <راه به حافظه جهان> صفحه 65 شاعر به دنبال کشف ظرفیتهای موسیقایی واژگان حرکت نمیکند ولی در عین حال به هارمونی ناپیدا اما قابل اکتشافی دست یافته است."