چکیده:
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی شاخصهای نظام نشر علمی برای پیادهسازی نظام نشر علمی در ایران است. روش پژوهش: برای گردآوری اطلاعات از روش کیفی و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا استفادهشدهاست. جامعه آماری، خبرگان حوزه نشر علمی است و نمونهی آن 19نفر است که با نمونهگیری گلولهبرفی انتخابشدهاست. از مصاحبه نیمه-ساختاریافته برای گرداوری اطلاعات، از تحلیل محتوای متن مصاحبه به روش کمی برای استخراج یافتهها و از نرمافزار مکس-کیودیای برای تحلیل یافتهها استفادهشدهاست. یافتههای پژوهش: یافتههای نشانداد؛ در مؤلفه دسترسی، شاخصهای نوع دسترسی و گستره دسترسی؛ در مؤلفههای ارتباطات و کنترل، شاخص قالب؛ در مؤلفه زیرساخت، شکل زیرساخت؛ در مؤلفه زبان ،گستره زبان؛ در مؤلفه پشتیبانی، شاخص شکل ونوع پشتیبانی؛ در مؤلفه فناوری، شکل فناوری؛ در مؤلفه اقتصاد، تأمین مالی؛ در مؤلفه ارزیابی، شکل و قالب ارزیابی در اولویت پیادهسازی نظام نشر علمی کشور قراردارند. نتایج پژوهش: نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای پیادهسازی نظام نشر علمی کشور، 21 شاخص از میان 39 شاخص، در اولویت قراردارند. از میان 12 مؤلفه؛ مؤلفههای فناوری، آموزش، اخلاق وتمامی شاخصهای آن بدون اولویتبندی در طراحی نظام باید در نظرگرفتهشوند. با توجه به شرایط اقتصادی، فنی و فرهنگی کشور، اولویتبندی شاخصهای شناساییشدهی نظام نشر علمی کمک میکند تا جامعه مراحل اساسی برای تحقق و پیادهسازی نظام ملی نشر علمی را شروع نماید و از مزایای گسترده آن از جمله ارتقاء کیفت بروندادهای علمی، نظارت بر فرآیندهای نشر، رعایت اصول اخلاقی، توسعه ارتباطات علمی و کاهش هزینهها برخوردار شود.
Objective: The purpose of this study is to prioritize the indicators of the scholarly publication system for the implementation of this system in Iran.Methodology: A qualitative method was used to collect data and a descriptive method was used to analyze the findings. The statistical population of the research is scholarly publishing experts. The sample includes 19 experts who were selected by snowball sampling. A semi-structured interview was used in this research.The research questions were formulated based on the components and indicators of the scholarly publication system; their validity was confirmed by professors and experts in two consecutive stages. The interviews continued until theoretical saturation was achieved. The research questions include 12 components which consist access, communication, control, infrastructure, language, materials (information resources), support, technology, economics, evaluation, education and ethics. Most of these components include indicators such as form, type, scope and format, which cover a total of 39 indicators. A quantative method was used to extract the data and MaxQDA software was used to analyze them.Findings: The research funding showed that in the access component, indicators of access type and scope of access; In communication and control components, indicators of format; In the infrastructure component, the form of the infrastructure; In the language component, scope of language; In the support component, the indicators of form and type of support; In the technology component, the form of technology; In the economics component, financing; In the evaluation component, the form and format of evaluation are in the priority of implementing the national scholarly publication system. Therefore, in order to implement the national scholarly publication system the components of technology, education, ethics, and their indicators do not need to be prioritized, but other components must be implemented based on prioritization.Conclusion: The results of the research indicate that 21 indicators out of 39 indicators were prioritized to implement the national scholarly publication system. The components of technology, education, ethics and all its indicators is necessary to design this system but the indicators of other components should be considered based on the priorities set. According to the economic, technical and cultural conditions, prioritizing the identified indicators of the scholarly publication system helps the countries and scientific communities to start the basic steps for the implementation of the national scholarly publication system to take advantage of its benefits such as improving the quality of scientific outputs, supporting publishing processes, observing ethical principles, developing scientific communication, and reducing costs.
خلاصه ماشینی:
Regional Information Center for Science and Technology (RICeST) پژوهش مؤلفه هايي نظيرکاربران ، محتوا و بافت بررسي شده است و بر بافت زيرساختي و فني آن در نظام هاي اطلاعاتي تأکيد شده است .
اولويت بندي شاخص هاي دسترسي براي پياده سازي نظام نشر علمي کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ١، شکل دسترسي ديجيتال و الکترونيکي هر دو با امتياز ٧/٦٩ درصد از ارزش يکسان برخوردار هستند و در نوع دسترسي، دسترسي سازماني با امتياز ١٠/٥٨ درصد از بالاترين امتياز برخوردار است .
اولويت بندي شاخص هاي ارتباطات براي پياده سازي نظام نشر علمي کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٢، از ميان انواع ارتباطات ، ارتباطات نيمه رسمي با امتياز ١٠/٨٩ درصد در اولويت قرار گرفت .
اولويت بندي شاخص هاي فناوري براي پياده سازي نظام نشر علمي کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٨، از ميان اشکال فناوري، تمامي شاخص هاي آن به تفکيک با ٣٣/٣٣ درصد امتيازات اولوليت بندي، مورد تأکيد همه خبره هاي نشر علمي قرار گرفته است .
اولويت بندي شاخص هاي اخلاق براي پياده سازي نظام نشر علمي کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ١٢، در شکل اخلاق ، با موافقت کارشناسان ، اخلاق اطلاعات با امتياز ١٣/٤٨ درصد در اولويت قرار گرفت .
Ferligoj, Kronegger, Mali, Snijders & Doreian 4.
Tijdink, Horbach, Nuijten & O’Neill 2.
Research Journal of Information Processing and Management, 33(1), 315-334.
Research on Information Science & Public Libraries.