چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد سلامت با منابع کسب اطلاعات سلامت در بین کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی و همبستگی بود. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران شاغل (160 نفر) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طی سالهای (1399-1400) بود که در دوره همهگیری کرونا در این کتابخانه به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و یا شرکتی مشغول به کار بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد (112 نفر) و اعضای نمونه با روش نمونهگیری نظاممند انتخاب شدند. یافتهها: سطح سواد سلامت کتابداران بالاتر از حد متوسط (عدد 3) بود. در میان منابع کسب اطلاعات سلامت، مؤلفه «کسب اطلاعات سلامت از طریق منابع اینترنتی و شبکههای اجتماعی» بیشترین میانگین را به خود اختصاص داد و پس از آن «رسانههای دیداری و شنیداری» در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین، یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سواد سلامت با منابع کسب اطلاعات سلامت از جمله اینترنت و شبکههای اجتماعی، رسانههای دیداری و شنیداری و شرکت در کارگاهها و همایشهای مرتبط با موضوع کرونا رابطه معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی به خاطر نقش تعاملی که بین کاربران دارند میتوانند مهمترین نقش را در بین سایر منابع کسب اطلاعات داشته باشند و با توجه به گسترش و فراگیری زیاد آنها و نقش مؤثری که در تعامل بین افراد ایجاد میکنند، نقشی اساسی در اشتراکگذاری اطلاعات سلامت به خصوص در دوران بیماری فراگیری مانند کرونا ایفا میکنند.
Objective: The present study was performed aiming at investigating the relationship between health literacy and the resources of gaining health literacy among the librarians working at Astan Quds Razavi. Health literacy is an important factor which preserves and promotes health and prevents disease. Gaining and increasing the health literacy leads to an increase in the health and life quality of people. Therefore, health literacy determines the health level.Methodology: This study is applied in terms of aim and is descriptive correlational in terms of methodology. Its data was collected using health literacy questionnaire applied by Montazeri and colleagues (1394) and the resources of gaining health literacy. The questionnaire included six attributes which are accessability, study skills, understanding, evaluation, health information decision and application of health information. In order to confirm the validity of the research tools, the comments and viewpoints of some professors teaching at Imam Reza International University of Mashhad, Iran, were applied. In order to study the reliability, Cronbach’s alpha was used. The total alpha coefficient for the health literacy was 0.95 and it was 0.7 for other dimensions of health literacy. This shows the reliability of the research tools. Considering the research time and place, the population was composed of all librarians working at Astan Quds Razavi library from 2020 to 2021 (160 people); all were working during the corona pandemic as employed, contract, temporary contract, and daily staff. For the present study, considering the population features, random sampling was done among the librarians, and 112 people were selected. Findings: The research findings indicated that the librarians’ health literacy level is higher than average, and gaining health literacy was mostly done through internet, the virtual world, and audio-visual media. Based on the findings, health literacy has a significant relationship with the resources of gaining health information such as internet, the virtual world, and participating in workshops and conferences related to corona; moreover, there is a significant relationship between health and the dimensions of deciding upon health information and its application via audio-visual media. Conclusion: Furthermore, the findings showed that there is no significant relationship between health literacy and the resources of gaining health information through doctors and nurses as well as knowledgeable people among relatives and friends, and, merely, there is a significant relationship between the dimensions of deciding upon health information as well as its application and the resources of gaining health information through the staff of medical centers and relatives and friends. Hence, utilizing such resources increases the librarians’ health literacy.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين سواد سلامت و منابع کسب اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي در دوران همه گيري کرونا ريحانه بان سرتيپ دانشجوي کارشناسي ارشد علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه بين المللي امام رضا (ع )، مشهد، ايران .
همچنين ، يافته هاي پژوهش حاکي از آن بود که سواد سلامت با منابع کسب اطلاعات سلامت از جمله اينترنت و شبکه هاي اجتماعي، رسـانه هـاي ديـداري و شنيداري و شرکت در کارگاه ها و همايش هاي مرتبط با موضوع کرونا رابطه معنيداري وجود دارد.
تعيين رابطه بين سواد سلامت با منابع کسب اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي در دوران کرونا پرسش هاي پژوهش ١.
Parker, Ratzan &Lurie 2.
بررسي پيشينه هاي انجام شده در دو حوزه سواد سلامت و منابع کسب اطلاعات سلامت نشان ميدهد که تحقيقات انجام شده چه در ايران و چه در ساير کشورهاي جهان ، موضوع سواد سلامت به خصوص از ديدگاه کتابداران داراي نتايج متفاوتي بوده است ؛ و از سويي رابطه ميان اين دو متغير کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
از اين رو، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسي رابطه ميان سواد سلامت و شيوه هاي کسب اطلاعات سلامت کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوي در دوران همه گيري کرونا بپردازد.
آزمون فرضيه پژوهش فرضيه پژوهش : بين سواد سلامت با منابع کسب اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي در دوران کرونا رابطه معنيدار وجود دارد.
Fagnano, Halterman, Conn & Shone 2.
Kondilis, Akrivos, Salloum & Falagas 3.
National Conference on Library and Health Information Literacy.