چکیده:
هدف: کتابخانهها به عنوان یک سازمان برای اینکه از حالت رکود و ایستایی خارج شوند، نیازمند خلاقیت و نوآوری هستند. یکی از تازهترین مفاهیم مطرح شده در حوزه کمک به خلق ایدههای نوآورانه در کتابخانهها که به نوعی تضمینکننده حضور و مشارکت کاربران در فرآیندهای کتابخانهای میباشد فضاهای سازنده هستند. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی عوامل تسهیلگر و بازدارنده جهت پیادهسازی فضاهای سازنده در کتابخانههای عمومی است.روش پژوهش: این پژوهش بر اساس یک مطالعه کیفی انجام شده است؛ برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. مصاحبهشوندگان تعداد 14 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی بودند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که شناخت و تشخیص عوامل تسهیلگر (یعنی عوامل مدیریتی، فناورانه، و انسانی) و بازدارنده (عوامل درونسازمانی و عوامل برونسازمانی) توسط مدیران و کتابداران به پیادهسازی فضای سازنده در کتابخانههای عمومی کمک زیادی خواهد کرد.نتیجهگیری: از آنجایی که کتابخانههای عمومی برای حفظ پویایی خود نیازمند تغییرات و استفاده از رویکردهای نوین برای حفظ و بقاء خود هستند، در نتیجه باید به دنبال سازوکارهایی در راستای پیادهسازی چنین تحولاتی باشند. یکی از عواملی که میتواند به حفظ پویایی کتابخانههای عمومی کمک کند فضای سازنده است. شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده در این مسیر میتواند سیاستگذاران، مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی را نسبت به جوانب گوناگون پیادهسازی فضاهای سازنده آگاه سازد تا بر اساس آن امکان تصمیمگیری منطقی در راستای اجراییسازی چنین فضاهایی برای آنان فراهم آید.
Introduction: Library as an organization needs creativity and innovation to eliminate stagnation and stativity. One of the latest concepts raised in the field of helping to create innovative ideas in libraries, which somehow guarantees the presence and participation of users in library processes, is Makerspaces. Makerspaces in libraries is a relatively recent phenomenon —a natural adjunct that crosses disciplinary boundaries of educational innovation, integration of formal and informal learning, Science, Technology, Engineering, and Math (stem) outreach and engagement. Combined with the Arts (steam), the overlapping confluence of interests can drive innovation and entrepreneurship across the supported communities. Therefore, this research investigates the facilitating and inhibiting factors of implementing Makerspaces in public libraries.Method: This research has been conducted by a qualitative study. A semi-structured interview was used to collect data, and a content analysis method was applied to analyze the data. Purposeful sampling was used in this study. Only librarians with makerspace learning centers in their libraries were asked to participate. A search was conducted of libraries with makerspaces in the US and Canada. Once those were located, each librarian contact for the makerspace location was sent an email invitation. Fourteen librarians were willing to take part in the interview process. The saturation of themes was well reached among the 14 participants. The interviewees were 14 managers and librarians of public libraries. The interviews were used to gain feedback regarding the makerspace locations in each library. Interviews were digitally audiotaped and transcribed. Findings: Results were organized into thematic codes. The findings showed that the knowledge and recognition of facilitating factors (managerial, technological, and human factors) and inhibiting factors (intra-organizational and extra-organizational factors) by managers and librarians had a great impact on the use of Makerspace in public libraries. Conclusion: Motivated by curiosity and self-interest, and supported by the library resources, the acquisition of 21st-century skills ranging from information, media, and technology skills to innovation, life, and career skills are a natural outcome of engagement with the resources of the library. Since public libraries need changes and use new approaches to maintain their dynamism, they should look for mechanisms to implement such changes. One of the factors that can help the dynamics of public libraries is the Makerspace. Identifying the facilitating and inhibiting factors in this direction can inform the policymakers, library managers, and librarians of public libraries about various aspects of the implementation of Makerspaces. Therefore, they can make rational decisions in line with such spaces.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که شناخت و تشخيص عوامل تسهيل گر (يعني عوامل مديريتي، فناورانه و انساني) و بازدارنده (عوامل درون سازماني و عوامل برون سازماني) توسط مديران و کتابداران به پياده سازي فضاي سازنده در کتابخانه هاي عمومي کمک زيادي خواهد کرد.
شناسايي عوامل تسهيل گر و بازدارنده در اين مسير ميتواند سياستگذاران ، مديران و کتابداران کتابخانه هاي عمومي را نسبت به جوانب گوناگون پياده سازي فضاهاي سازنده آگاه سازد تا بر اساس آن امکان تصميم گيري منطقي در راستاي اجراييسازي چنين فضاهايي براي آنان فراهم آيد.
چنان که از بررسي پيشينه پژوهش برميآيد، تاکنون پژوهشي مشابه با پژوهش حاضر در ايران انجام نگرفته است ؛ بنابراين ، اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل تسهيل گر و بازدارنده جهت پياده سازي فضاي سازنده در کتابخانه هاي عمومي با استفاده از روش کيفي به اجرا در آمد.
در اين پژوهش با توجه به نتايج حاصل از کدگذاري، خلاصه سازي و طبقه بندي آن ها و تکرار بيشتر تم ها در مصاحبه هاي آخر، به نظر رسيد اطلاعات پس از انجام ١٤ مصاحبه با مديران و کتابداران کتابخانه هاي عمومي استان بوشهر در رابطه با تبيين مفهوم فضاي سازنده به اشباع رسيده و در نتيجه نمونه گيري تمام شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که اساسيترين موردي که در پياده سازي فضاي سازنده در کتابخانه هاي عمومي نقش دارد، کتابداران هستد.