خلاصه ماشینی:
"عرض تعداد مراتب خجلت شوق رساست آنچه دل ممنون دیدنها شود،آن بینمت(ص 166) آرمیدن در مزاج عاشقان عرض فناست شعلهء بیطاقت ما،رفت از خود،تا نشست(ص 212) جلوه تا دیدی نهان شد،رنگ تا دیدی شکست فرصت عرض تماشا این قدر دارد بهار(ص 713) این آستان هوسکدهء عرض ناز نیست شاید به سجدهای بخرندت،جبین طلب(ص 154) بیدل!اظهار کمالم محو نقصان بوده است تا شکست آیینه،عرض جوهرم آمد به یاد(ص 577) در سر راه خیالش از تپیدنهای دل تا غباری بود،ما بر خود گمانی داشتیم بیت کمی تعقید زبانی دارد،به واقع اگر مجاز باشیم که به نثر برگردانیمش،باید چنین بنویسیم«تا غباری از تپیدنهای دل در سر راه خیالش بود،ما بر خود گمانی داشتیم»و سادهتر،تا وقتی دل میتپید،ما گمان آمدن او را داشتیم،که تپیدن دل،شبیه است به آواز پا: یاد آن شوقی که از بیطاقتیهای طلب دل تپیدن نیز در راهت شمار گام داشت(ص 217) باری،این معنی را که تپیدن دل میتواند نویدبخش آمدن معشوق باشد،بیدل در بیتی در غزلی دیگر،چنین آورده است و من نمیتوانم از این بیت بسیار درخشان،بگذرم: نغمهء تار نفسی بیمژدهء وصلی نبود نبض دل تا میتپید،آواز پای یار داشت(ص 190) دست ما محروم ماند آخر ز طوف دامنش خاک نم بودیم،گرد ناتوانی داشتیم چنانکه گفتیم،غبار با دامن،ملازمتی دارد و این نهایت آرزوی عاشق است که چون غبار بر دامان معشوق بنشیند.
بیدل در جایی دیگر نیز حیا(خجالت)را مرطوبکنندهء غبار میشمارد و چه زیباست این بیت: حیا کو تا زنده آبی،غبار هرزه تازم را که من گرد هوس میگردم و بسیار میگردم(ص 984) روز وصلش باید از شرم آب گردیدن که ما در فراقش زندگی کردیم و جانی داشتیم بیدل این مضمون را بارها گرفته است و البته در بعضی جایها،با ابهام تمام،به گونهای که معنی آن بیتها را به کمک این یکی باید دریافت."