چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی پدیده خرید اظهارنظر حسابرس در میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارتباط آن با تغییر شریک حسابرسی است. خرید اظهار نظر به معنی تغییر حسابرس از سوی صاحبکار به منظور دریافت اظهارنظر بهبود یافته حسابرسی از حسابرس جدید می باشد. طبق نظریه همسویی منافع میان مدیریت و حسابرس ، در مواقعی که میان حسابرس و مدیریت شرکت مورد رسیدگی حسابرس، توافقی در زمینه اظهار حسابرسی وجود نداشته باشد، در آن صورت مدیریت ، حسابرس خود را تغییر می دهد تا با این تغییر، اظهار نظر حسابرس نیز بهبود یابد. دوره زمانی تحقیق یک دوره زمانی ده ساله یعنی از سال 1388 الی 1397 می باشد. نمونه آماری نیز شامل 158 شرکت از شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران است. مبانی نظری و داده های تحقیق بر اساس روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. برای ازمون فرضیه تحقیق نیز بر اساس روش تحقیق همبستگی و با استفاده از رگرسیون لاجستیک باینری انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تمایل مدیریت صاحبکار به خرید اظهار نظر مقبول حسابرسی با تغییر شریک حسابرسی رابطه ای معنی دار و مثبت دارد. به بیان دیگر، با افزایش تمایل به خرید اظهار نظر حسابرس ، تغییر شریک حسابرسی نیز افزایش می یابد.
The main purpose of this study is to investigate the opinion shopping phenomenon in listed firms of the Tehran Stock Exchange and its relationship with changing the auditing partner. opinion shopping means changing the auditor by the client in order to receive an improved audit opinion from the new auditor. According to the auditor- client alignment theory, in cases where there is no agreement between the auditor and the management on audit opinion, then , the management changes its auditor to improve the auditor's opinion. The research period is a ten-year period, from 2009 to 2018. The statistical sample also includes 158 listed firms in the Tehran Stock Exchange. Theoretical foundations and research data have been collected based on the library method. In order to test the research hypothesis, we use correlation research method and binary logistic regression.The results of this study show that the tendency of the client management to the opinion shopping has a significant and positive relationship with changing the audit partner.In other words, with the growth of opinion shopping , auditor switching also increase.
خلاصه ماشینی:
رابطه میان خرید اظهار نظر حسابرس و تغییر شریک حسابرسی : 1 شواهدی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هادی مشهدی قره قیه ٢، بهمن بنی مهد٣، کامبیز فرقاندوست حقیقی ، 4 5 مهدی مرادزاده فرد مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٨/٠٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٢/٢٢ چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی پدیده خرید اظهارنظر حسابرس در میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارتباط آن با تغییر شریک حسابرسی است .
نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمایل مدیریت صاحبکار به خرید اظهار نظر مقبول حسابرسی با تغییر شریک حسابرسی رابطه ای معنیدار و مثبت دارد.
نتایج آزمون فرضیه این پژوهش نشان میدهد که تمایل مدیریت صاحبکار به خرید اظهار نظر مقبول حسابرسی با تغییر مدیرحسابرسی در دوره جاری رابطه ای معنیدار و مثبت دارد.
Sasan Babaei Mohammad Ali Aghaei Adjusting the Auditor's Opinion and Timing of Information Disclosure ١١٫ Year Quarterly Journal of Experimental Studies in Financial Accounting .
٣٩٠-٣٧٢ :(٤)٣٣ Accounting and Public Policy Study of the factors affecting the auditor's" ٫(٢٠١١) Bahman Bani Mahd Quarterly Journal of the Stock Exchange, Fourth Year "acceptable opinion .
Mehdi Mehdi and Zeinali Moradzadeh Fard Bahman Bani Mahd relationship between changing the independent auditor and changing the Shahid Bahonar Journal of Accounting Knowledge "auditor's opinion .
No University of Kerman The" ٫(٢٠١٢) Mehdi Mehdi; Zeinali Bahman; Moradzadeh Fard Bani Mahd Management Accounting "effect of auditing fees on the auditor's opinion .
Review" ٫(٢٠١٩) Hamidreza Bahman and Vakilifard Bani Mahd Nafiseh Shoja of auditors' views on marketing activities" Quarterly Journal of Financial Accounting and Auditing Research.