چکیده:
هدف تحقیق حاضر آن است تا ابزاری برای تأمین مالی طرحهای زیرساختی حملونقل جادهای از طریق بازار سرمایه ایران ارائه نماید، چراکه درحالحاضر کسری بودجه و تنگنای سیستم بانکی، تدبیر راهکارهای نوین تأمین مالی را برای طرحهای زیرساختی ضروری ساختهاست. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده شدهاست. بهمنظور تشخیص نیاز موجود، بهعنوان یکی از استراتژیهای مهندسی مالی اسلامی، بررسی سیستماتیک اسناد و تحلیل مضمون مصاحبههای نیمهساختاریافته انجامشد و براساس آن الگوی اولیه تدوین گردید. جهت تأیید الگو، روش دلفی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه بهکار گرفته شد. در حوزههای راه، بازار سرمایه و دانشگاهی 41پرسشنامه تکمیلشد و 28جلسۀ مصاحبه و 9جلسه گروهی برگزار گردید که نتایج کیفی و کمّی آنها با رویکرد مثلثسازی مقایسه و جمعبندی شد. برمبنای نتایج حاصله، اوراق جعاله، منفعت و خریددین برای حالتهای مختلف پروژه پیشنهاد شد و مدل عملیاتی اوراق جعاله پروژه بهعنوان ابزار مالی جدید طراحی و به تأیید خبرگان رسید.
The objective of this research is to design and suggest an instrument for financing the infrastructural road transportation projects in Iran through the capital market, because at the time the government’s already high fiscal deficit and existing problems in the country’s banking system, has made it necessary to think of an innovative way for infrastructure financing. This study uses a mixed method. To distinguish the current needs, as one of the slamic financial engineering strategies, a systematic review was done and several half-structured interviews were undertaken by experts. According to outcomes of the studies and theme analysis of the answers in interviews, the primary pattern was designed. To approve the primary pattern and ensure its suitability, the Delphi technique was applied. 41 questionnaires were filled, 28 interviews were carried out and 9 group meetings were held By the experts in the fields of roads, capital market and higher education. Subsequently, the qualitative and quantitative results were compared and concluded according to the triangulation method. The conclusion provided support for the development and use of Project Ju’alah, Manfa’ah and ABS. Finally, the operational model of Project Ju’alah securities as a new slamic sukuk was designed and approved by experts.
خلاصه ماشینی:
برخیاز نظام ها و نوآوریهای اخیر در تأمین مالی مشارکت عمومیخصوصی به شرح زیر خلاصه شده است (٢٠١٥ ,KPMG): اوراق بهادارسازی پرداختی مصرف کنندگان : پروژه هایی مانند جاده ، بعد از گذراندن دوره ای از تقاضای مناسب و اطمینان از تثبیت آن ، به اوراق بهادارسازی عوارض آتی اقدام میکنند تا از وجوه جمع آوریشده برای مراحل بعدی پروژه یا دیگر زیرساخت ها استفاده کنند.
اوراق گاروی (GARVEE) ١: عبارت گاروی در قانون امریکا استفاده نشده ، لیکن طبق راهنمای گاروی منتشره توسط انجمن بزرگراهی فدرال به ابزاری اتلاق میشود که برای تأمین مالی پروژه های خاص حمل ونقل تعریف شده در مادة ٢٣ قانون اساسی امریکا منتشر میشود.
تعریف مذکور، نشان میدهد یک پروژة گاروی، یک پروژة ساخت تحت حمایت فدرال موضوع مادة ٢٣ است که یک بخش یا کل آن توسط اوراق قرضه یا سایر ابزارهای اعتباری، تأمین مالی میشود و خود پروژه مبنای انتشار نمیباشد.
به طور کلی توسعه و نگهداری آزادراهها در هند به روش های زیر تأمین مالی شده است (٢٠٠٩ ,KPMG): ح منابع بودجه عمومی دولت ح صندوق مرکزی جاده (از طریق عوارض سوخت ) ح وام گیری از نهادهای بین المللی ح تأمین مالی خصوصی در چارچوب مشارکت عمومیخصوصی علاوه بر تشکیل بنگاه با هدف خاص با مشارکت ٣٠ درصدی نهاد آزادراههای ملی هندوستان (کیپیام جی هند، ٢٠٠٩)، در سال ٢٠١٦، سه مدل زیر برای قبول مشارکت بخش خصوصی توسط دولت دنبال میشد (٢٠١٦ ,Indian Economy): ١.