چکیده:
در ادبیات معاصر برخی از شاعران به تصنیف و ترانه سرایی برای آواز روی آوردند و ارتباط شعر با موسیقی آوازی گسترش یافت. معاشرت شاعران با موسیقدانان و فعالیت در این حوزه، بر شعر آنها تأثیرگذار شد. در مطالعه حاضر با روش توصیفی تحلیلی، اشعار سه شاعر اهل موسیقی: رهی معیری، محمدحسین شهریار و معینی کرمانشاهی از منظر توجه به موسیقی آوازی و تأثیر آن در شعرشان با رویکرد سبک شناسی بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد: آشنایی شاعران با موسیقی آوازی و همکاری با موسیقدانان، در موسیقی شعر، زیباسازی و محتواسازی شعر آنها تأثیر گذاشته است، موسیقی شعرشان متناسب با ریتم و هماهنگ با الحان موسیقی است چنانکه برای آواز مناسب است و اغلب اشعار آنها آهنگ سازی شده است. در زیبایی شناسی و محتوا از اصطلاحات موسیقی استفاده کردند، آرایه های تشبیه، ایهام، جناس، مراعات النظیر فراوانی دارد. در محتوا سازی، در محتوای غنایی از واژه های موسیقی استفاده کرده اند، وصف عشق، جفاکاری و بی وفایی معشوق، اندوه های شخصی و اجتماعی، تنهایی و خلوت با خود را با واژه های مصطلح موسیقی بیان کرده اند. واژه های ساز، نوا، سوز، شور،چنگ در این محتوا پر تکرار شده است و در زیبایی شناسی کاربرد ایهام دار واژه های موسیقی مؤثر افتاده است.
In contemporary literature, some poets turned to ballads and songwriting for singing, and the relationship between poetry and vocal music expanded. The relationship between poets and musicians and their activities in this field influenced their poetry. In the present study, the poems of three musical poets: Rahi Moayyeri, Mohammad Hossein Shahriar and Rahim Moeini Kermanshahi have been analyzed from the perspective of paying attention to vocal music and its effect on their poetry with a stylistic approach. The results of the research show that poets' familiarity with vocal music and collaboration with musicians have influenced the music of poetry, the beautification and content of their poetry. The music of their poetry is in accordance with the rhythm and harmony of the music, as it is suitable for singing, and most of their poems are composed. In the aesthetics and content, they used musical terms, there are many arrays of similes, allusions, puns, and Congeries. n the theme of the poem, in the lyrical content, they have used musical words, they have expressed the description of love, persecution and unfaithfulness of the beloved, personal and social sorrows, loneliness and solitude with musical terms. The words "Saz", "Nova", "Soz", "Shor" and "Chang" are repeated in this content and the aesthetic use of musical words has been effective.