چکیده:
«عقل» بهعنوان یکی از قوای ادراکی بشر ظرفیتهای فراوانی دارد که از جمله مهمترین آن، نقش منبعی و ابزاری آن در تولید معرفت است. قرآن کریم بهصورت مستقیم و غیر مستقیم به ظرفیتهای آن پرداخته و بشر را به تعقل و عقلانیت دعوت نموده است. در آیات قرآن کریم بهصورت مستقیم و با دلالت مطابقی از واژه عقل و مشتقات آن استفاده شده و بهصورت غیر مستقیم و با دلالت التزامی نیز از واژههایی نظیر قلب، لبّ و فؤاد و و با کارکردهایی نظیر تفکر، تفقه، شعور، بصیرت و درایت بهره گرفته است. این واژگان در قرآن کریم در حقیقت مترادف یا مرتبط با کارکردهای معرفتی عقلاند. مقاله حاضر میکوشد با روش عقلی و نقلی و با تأکید بر آیات قرآن کریم، کارکردهای منبعی و ابزاری عقل را بهویژه در حوزۀ علم دینی و علوم انسانی اسلامی تحلیل و بررسی نماید. بر اساس آیات قرآن کریم عقل، هم بهمثابه منبع معرفت، نقش معرفتزایی استقلالی در تولید علم دینی دارد و هم دارای کارکرد ابزاری و غیر استقلالی است.
Intellect" as one of the human perceptual powers has many capacities, the most important of which is its source and instrumental role in the production of knowledge. The Holy Quran has directly and indirectly addressed its capacities and invited human beings to understanding (ta_qil). In the verses of the Holy Quran, the word reason and its derivatives are used directly and with a corresponding implication, and indirectly and with an implied implication, words such as heart (qalb), lubb, fuad and with functions such as thinking, obtain understanding (tafaqqaha), intelligence, insight and tact has been used.These words in the Holy Qur'an are in fact synonymous or related to the epistemological functions of the reason.This paper tries to analyze and study the source and instrumental functions of reason, especially in the field of religious science and Islamic humanities, by using the rational and narrative method and emphasizing the verses of the Holy Quran.According to the verses of the Holy Quran, the intellect, as a source of knowledge, has an independent epistemological role in the production of religious science and has an instrumental and non-independent function.