چکیده:
تلاش برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی از دغدغههای نظام جمهوری اسلامی ایران است که در چهل سال گذشته برای تحقق آن، مراکز گوناگونی تأسیس و اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است. از سوی دیگر در این مدت مطالعاتی دربارۀ معرفی، دفاع یا نقد ایده علوم انسانی اسلامی و اقدامات صورتگرفته در این زمینه انجام شده است. در این میان جای یک مطالعه جریانشناسانه دقیق دربارۀ علوم انسانی اسلامی خالی است؛ مطالعهای که بر مبنای تعریف دقیقی از جریانشناسی و بهرهگیری از مطالعات تاریخی، روانشناختی، جامعهشناختی، اقتصادی درباره علوم انسانی اسلامی بتواند شناختی دقیق از جریان علوم انسانی اسلامی فراهم نماید. در این مقاله به فواید جریانشناسی علوم انسانی اسلامی اشاره میگردد تا انگیزهای قوی برای انجام چنین مطالعهای فراهم آید. فهم بهتر نظریههای مطرحشده دربارۀ علوم انسانی اسلامی؛ درک تلازم نداشتن میان صدق و کذب و قدرتمندی دیدگاهها درباره علوم انسانی اسلامی؛ تسهیل فرایند آموزش و یادگیری نظریههای موجود در این زمینه؛ فهم پیچیدگی فضاهای علمی و سیاسی؛ انتخاب موقعیت مناسب در عرصه علوم انسانی اسلامی؛ آسیبشناسی، آیندهپژوهی، سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه علوم انسانی اسلامی؛ زمینهسازی برای گسترش و تعمیق جریان علوم انسانی اسلامی از فواید جریانشناسی علوم انسانی اسلامی است.
The efforts to achieve Islamic humanities have been a serious and growing concern of the Islamic Republic of Iran, in which various centers have been established, and many measures have been taken in this field in the past forty years. In this period, studies and measures have been carried out on introducing, defending, or criticizing the idea of Islamic humanities. Meanwhile, there was no place for a detailed mainstream study of Islamic humanities; a study that can provide us with accurate knowledge of the mainstream trends by using historical, psychological, sociological, and economic studies on Islamic humanities. In this article, the benefits of the mainstream studies of Islamic humanities are mentioned to provide a strong motivation to conduct such a study. Among the benefits of the mainstream studies of Islamic humanities, the following are worth mentioning: a better understanding of the proposed theories about Islamic humanities, an understanding of the inconsistency between truth and falsehood and the power of views about Islamic humanities, facilitating the process of teaching and learning theories in this field, distinguishing the complexity of scientific and political spaces, choosing the right position in the field of Islamic humanities, pathology, futures studies, policy-making and planning in the field of Islamic humanities; laying the groundwork for the expansion and deepening of the mainstream Islamic humanities.