چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه انجام شد.روش شناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوزبانه پایه نهم شهرستان ترکمن در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 280 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس نظریه ذهن (Steerneman, 1994)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (Pham & Taylor, 1999) و مقیاس پردازش هیجانی (Baker & et al, 2010) گردآوری و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-18 و AMOS-23 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه برازش مناسبی داشت. همچنین، نظریه ذهن بر پردازش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه و پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی آنان اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). علاوه بر آن، نظریه ذهن با نقش واسطهای پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0>P).بحث و نتیجهگیری: با توجه به روابط مستقیم و غیرمستقیم پژوهش حاضر، برنامهریزی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه از طریق ارتقای نظریه ذهن و پردازش هیجانی ضروری است.
Purpose: The aim of this study was to determine the mediating role of emotional processing in the relationship between mind theory and academic performance in bilingual students.Methodology: This was a cross-sectional correlational study. The study population was the bilingual female students in the ninth grade of Bandar Torkaman County in the academic years of 2019-20 with number of 1200 people. The research sample was 280 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were collected with using the theory of mind scale (Steerneman, 1994), academic performance questionnaire (Pham & Taylor, 1999) and emotional processing scale (Baker & et al, 2010) and were analyzed by Pearson correlation coefficient and structural equation modeling methods in SPSS-18 and AMOS-23 software.Findings: The findings showed that the mode of mediating role of emotional processing in the relationship between theories of mind with academic performance in bilingual students had a good fit. Also, theory of mind on emotional processing and academic performance of bilingual students and emotional processing on their academic performance had a direct and significant effect (PConclusion: According to the direct and indirect relationships of the present study, planning to improve the academic performance of bilingual students is essential by promoting theory of mind and emotional processing