چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی تدریس تعاملی آموزش الکترونیک بر خودکارآمدی تحصیلی و مهارت اجتماعی دانش آموزان دختر ابتدایی صورت گرفته است. روش تحقیق نیمه آزمایشی است . در تحقیق حاضر به دلیل گستردگی جامعه آماری نمونه گیری به روش تصادفی-مرحله ای انجام شده و30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پرسشنامه محقق ساخته خودکارآمدی تحصیلی بر روی آنها انجام شده است . سپس بهطور تصادفی ساده این تعداد در دو گروه 15 نفری یکی گروه آزمایش و دیگری گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در یک ماه و طی 4 جلسه 45 دقیقهای مفید در کلاس به شیوه تدریس تعاملی آموزش الکترونیک آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه معمول خود را دنبال میکردند و هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که شرکت در کلاس های مبتنی بر الگوی تدریس تعاملی آموزش الکترونیک بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی بهطور معناداری مؤثر بوده است. این نتایج نشان میدهد که الگوی تدریس تعاملی آموزش الکترونیک بر مهارت اجتماعی در ابعاد: همکاری، ابراز وجود، خویشتنداری و همدلی، تأثیر مثبت و معنا دار داشته است.
The aim of this study was to determine the effect of interactive teaching model of e-learning on academic self-efficacy and social skills of female elementary students. The research method is quasi-experimental. In the present study, due to the large statistical population, random sampling was performed and 30 people were selected as the sample and Garsham and Elliott (1999) social skills questionnaire and researcher-made academic self-efficacy questionnaire were performed on them. Then, by simple random number, this number was replaced in two groups of 15 people, one in the experimental group and the other in the control group. The experimental group was trained in interactive e-learning in one month and in 4 useful 45-minute sessions in the classroom, while the control group followed their usual daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the training program, the questionnaire was administered to both groups again. Data analysis using analysis of covariance showed that attending classes based on the interactive teaching model of e-learning had a significant effect on the academic self-efficacy of female elementary school students. These results show that the interactive teaching model of e-learning has a positive and significant effect on social skills in the dimensions of: cooperation, assertiveness, self-control and empathy.