چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین یک مدل برای اعتیاد به اینترنت بر اساس هوش فرهنگی، پنج عامل بزرگ شخصیت، و رفتارهای پرخطر، با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان بود. بدین منظور یک مطالعه کاربردی از نوع توصیفی – همبستگی و با روش معادلات ساختاری شکل گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 312 نفر تعیین شد که به روش در دسترس از بین افراد جامعه آماری پژوهش انتخاب شده و به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، هوش فرهنگی، تنظیم شناختی هیجان، و رفتارهای پرخطر پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 22 و AMOS22 انجام شد. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. به عبارت دیگر هوش فرهنگی، پنج عامل بزرگ شخصیت، و رفتارهای پرخطر، با تنظیم شناختی هیجان رابطه مستقیم داشته و بر آن تاثیر مثبت دارند. علاوه بر آن، تنظیم شناختی هیجان نیز با اعتیاد به اینترنت رابطه مستقیم داشته و بر آن تاثیر مثبت دارد.
The aim of this study was to develop a model for Internet addiction based on cultural intelligence, big five personality factors, and high-risk behaviors, mediated by cognitive emotion regulation in students. For this purpose, an applied study of descriptive-correlation type and structural equation method was formed. The statistical population included all students of Islamic Azad University, Tehran Electronic Branch. Using the Cochran's formula, the sample size of 312 people was determined by available sampling method from the statistical population of the study and the Internet addiction questionnaire (Kimberly and Young, 1998) big five personality factors of Neo (Mac Gary and Costa, 1995) cultural intelligence (Ang et al., 2004), cognitive emotion regulation (Garnowski and Craig, 2006) and high-risk behaviors (Center for Disease Control, 2008) responded. Data analysis was performed using SPSS software version 22 and AMOSversion 22. Analysis of structural equations showed that the research model has a good fit. In other words, variables of cultural intelligence, big five personality factors and high-risk behaviors have a direct and significant relationship with cognitive regulation of emotion and have a positive effect on it. In addition, cognitive emotion regulation has a direct and significant relationship with Internet addiction and has a positive effect on it. As a result, it can be said that cognitive regulation of emotion, the effect of cultural intelligence, big five personality factors and high-risk behaviors of students on Internet addiction mediates them. (P<0.05).