چکیده:
گردشگری، در پنج دهۀ اخیر به عنوان یک فعالیت بشری و از صنایع با رشد بالا وگسترده شناخته شده است. گردشگری، دارای طرف عرضه و تقاضا و محصولات مخصوص به خود با ویژگی های متمایز از سایر فعالیتهای اقتصادی بوده و با استفاده از منابع اقتصادی دارای آثار مثبت یا منفی اجتماعی اقتصادی در سطوح ملی یا بین المللی است.میتوان گفت تحقیقات جدی در زمینۀ اقتصاد گردشگری از اواسط دهۀ 1960 شروع شده است و در طی 50 سال اخیر رشد خوبی را در مطالعات و تحقیقات گردشگری شاهد هستیم و عملاً با انتشار مجله های علمی، در زمینۀ اقتصاد گردشگری نیز تحقیقات وسیع تری صورت پذیرفته است. اگرچه رشتۀ اقتصاد گردشگری چند سالی است که در ایران در سطح دکتری به عنوان یک رشتۀ مستقل مطرح شده ، اما پژوهشهای جامعی در زمینۀ ادبیات اقتصاد گردشگری انجام نگرفته است. پژوهش حاضر در صدد مروری بر ادبیات تحقیق اقتصاد گردشگری و بررسی روند توسعۀ مباحث نظری و روشهای متدولوژی در آن میباشد.البته از آنجایی که ذکر مطالعات اساسی همۀ گروه های مطالعات اقتصاد گردشگری در یک مقاله ممکن نیست، سعی شده است تنها مطالعات طرف تقاضا و پیش بینی تقاضای گردشگری ذکر شود و با پرهیز از بیان موارد مشابه، مطالعات صورت پذیرفته در ایران نیز بیان گردد.
Assess mentand explore the relationship between sellers behavior in marketing in order to present an acceptable behavior model for expanding the tourism caused by trading is reason in order that to analyze, their commercial behavior (as part of the host community) in relation with the tourists desirable marketing so that to assess how they think about what tourism have or could have had for them.so ultimately, in the planning process that presents solutions for developing tourism in market and eliminating business people problems and concerns associated with the tourists in Tehran historical market can be used. So, merchants handmade carpet guild of Tehran historical market has been tested. Since Tehran historic market is among tourism destinations, variables extracted from the host society business behavior literature in desirable marketing are some good instances which influence the host communities. Since Tehran market is functioning in terms of economy culture and socially, has always been at the heart of the Iranian capital, has been of a particular importance. The reason for selecting the merchants handmade carpet guild as the target population has been that they have had the highest number of retail accounts among operative businesses in bazaar. And also at the same time, because of attractiveness of handmade carpets for tourists, this guild has more interactions with tourists and benefits more from tourism development in the market. Strategy of this study was quantitative-qualitative and the statistical population are containing Tehran merchants handmade carpet guild has been with 100 persons. that by using of cocaranformuld became acconts. tools for data collection were methods of library and squery (questionnaires) and statistical techniques was used for questions analyze, to refute or verify the hypothesis. Results showed that without presence of a systematic behavior pattern for optimal marketing in the Tehran bazaar, between vendors behavior and tourists frequency of visits to shop, a significant positive relationship exists.