چکیده:
بسیاری از فقیهان متأخر اهل تسنن ساختارهای فقهی- حقوقی طراحی کردهاند. این ساختارها دو جنبهای هستند؛ بدینمعنا که از دو ساختار علمی بهره بردهاند. در مقاله حاضر این نظریه دنبال میشود که متأخران اهل تسنن (از زرقاء) ساختارهای فقهی خود را با توجه به علم حقوق طراحی کردهاند. آنان کوشیدهاند ساختارهای فقهی را به ساختارهای حقوقی نزدیک سازند. برخی از فقیهان اهل تسنن ساختار فقه را ناظر به حقوق طراحی کردهاند (ساختار زحیلی و شلتوت)، اما برخی دیگر افراط داشته و ساختار فقه را از علم حقوق اقتباس نمودهاند. روش دوم مناسب طراحی ساختار علم فقه نیست، هرچند در ساختار قانونگذاری شاید بتوان از آن دفاع کرد؛ چون زبان قانون باید بینالمللی باشد. در این مقاله شش ساختار از مهمترین ساختارهای فقهی حقوقی با نگاه انتقادی بررسی و مزایا و کاستیهای آنها بیان میشوند. این ساختارها عبارتند از: ساختار زرقاء در الفقه الاسلامی فی ثوبه الجدید؛ ساختار خلّاف در علم اصول الفقه؛ ساختار شلتوت در الاسلام عقیدة و شریعة؛ ساختار فقه در الموسوعة الفقهیة الکویتیة؛ ساختار وهبة زحیلی در الفقه الاسلامی و ادلته؛ و ساختار جمال عطیه در تجدید الفقه الاسلامی.
Many late Sunni jurists have designed jurisprudential-legal structures.
These structures have two aspects; this means that they have used two
scientific structures. The current paper follows this theory that the later
Sunnis (from Zarqa) designed their jurisprudence structures according
to the science of law. They have tried to bring jurisprudential structures
closer to legal structures. Some Sunni jurists have designed the structure
of jurisprudence based on law (Zohayli and Shaltut structure), but others
have gone too far and have adopted the structure of jurisprudence from
the science of law. The second method is not suitable for designing the
structure of jurisprudence, although it may be defended in the legislative
structure; because the language of the law must be international. In this
paper, six of the most important structures of legal-jurisprudential are
critically examined and their advantages and shortcomings are dealt
with. These structures are Zarqa structure in al-Fiqh al-Islami fi
Thawbah al-Jadid; The structure of Khalaf in Ilm Usul al-Fiqh; Shaltut
structure in Al-Islam Aqidah va Shariah; The structure of Islamic
jurisprudence in Al-Mawsu’ah al-Fiqhiyah al-Kuwaitiyah; The
structure of Wahaba Zohayli in al-Fiqh al-Islam va Adilah; and the
structure of Jamal Atiyah in Tajdid al-Fiqh al-Islami