چکیده:
پژوهش حاضر باهدف ارایه مدل علی برای پیشبینی خودکارآمدی دانش آموزان بر اساس متغیرهای کیفیت تدریس و ساختار کلاس با واسطهگری حمایت عاطفی معلم انجام شد. جامعه آماری شامل کلیهی دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان شهر خوی در سال تحصیلی 99-98 است که تعداد کل آنها 1901 نفر میباشد. حجم نمونهی آماری، براساس فرمول کرجسی و مورگان (1970)، 320 نفر و با شیوهی تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای کیفیت تدریس معلم کمپل (2000)، ساختار کلاس الیوت و چرچ (2001)، خودکارآمدی شرر (1982)، حمایت عاطفی ساکیز (2007) استفاده شد. برای تجزیه تحلیل دادهها روش تحلیل مسیر دادهها با نرمافزار Amos18، بهکاربرده شد. مطابق با یافتههای پژوهش، ادراک دانش آموزان از ساختار کلاس اثر مستقیم بر خودکارآمدی دانشآموزان دارد. همچنین اثر غیرمستقیم ساختار کلاس و کیفیت تدریس از طریق حمایت عاطفی معلم بر خودکارآمدی دانشآموزان معنادار است. در کل کیفیت تدریس و ساختار کلاس از طریق حمایت عاطفی میتواند خودکارآمدی دانش آموزان را افزایش دهد.
The aim of this study was to provide a causal model for predicting students\' self-efficacy based on the variables of teaching quality and classroom structure mediated by teacher emotional support.The statistical population includes all second grade male students of Khoy high school in the academic year of 1998-99, the total number of which is 1901 people. The statistical sample size, based on Krejcie and Morgan (1970) formula, 320 people were selected by multi-stage cluster random sampling method. To collect information from Campbell\'s teacher quality teaching questionnaires, Elliott and Church class structure, Scherer self-efficacy, Sakiz emotional support was used. For data analysis, data path analysis method with Amos18 software was used. According to the research findings, students \'perception of class structure has a direct effect on students\' self-efficacy. Also, the indirect effect of class structure and teaching quality through teacher emotional support on students\' self-efficacy is significant. In general, the quality of teaching and class structure through emotional support can increase students\' self-efficacy.