چکیده:
احساس امنیت یک تولید اجتماعی است و هر جامعه مقصد میتواند در بهبود آن دخیل باشد. سرمایه اجتماعی جامعه میزبان و مولفههای تشکیل دهنده آن یکی از عناصر تاثیرگذار بر ریسک ادراکی گردشگران و بهبود تصویر گردشگری مقصد است. این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن بر احساس امنیت گردشگران خارجی است. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. برای گردآوری دادههای این تحقیق، از پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش گردشگران خارجی هستند و با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی تعداد 384 پرسشنامه بین گردشگران خارجی توزیع شد. برای تحلیل دادههای تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شده است. مقدار R2 به دست آمده نشان میدهد سرمایه اجتماعی جامعه میزبان در مجموع 42 درصد تغییرات متغیر احساس امنیت گردشگران خارجی را تبیین میکند. بدین ترتیب به عنوان یک عامل کاهنده ریسک ادارکی گردشگران بایستی در برنامههای مدیریت ریسک مقصد مورد توجه قرار گیرد.
Security perception is a social product and every destination community can influence on it's improvement. Host communities' social capital and it's related indicators are the affecting factors on tourist's risk perception and destination's tourist image improvement. This research seeks to examine the impact of social capital and it's dimensions on security perception of foreign tourist . Present research in terms of purpose is applied and in terms of Method of data collection is survey based. To collect data of this research, the questionnaire has been conducted. Statistical population of this research are foreign tourists. the sampling method is non-probability sampling and the 384 questionnaires were distributed among foreign tourists . Confirmatory factor analysis and structural equations are used to analyze the research data. The value of R2 indicates that the host communites' social capital in total explains 42% of the change in the variability of the security perception of foreign tourists to the Tehran city. Therefore, as a reduction factor in the perceived risk of tourists, it should be considered in destination risk management plans.