چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان در بین گروهی از دانشآموزان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان سنین 11 تا 17 ساله شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 280 دانشآموز (145پسر و 135 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تایید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزار AMOS و SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که در نمونة دانشآموزان ایرانی ساختار سه عاملی مقیاس شامل همدلی عاطفی، همدلی شناختی و تمایل به حفظ آرامش با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این مقیاس با مقیاس همدلی و همدردی نوجوانان بهطور تجربی از روایی همگرا نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان برای زیرمقیاسهای همدلی عاطفی، همدلی شناختی و تمایل به حفظ آرامش به ترتیب برابر با 79/0، 76/0 و 82/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان برای سنجش همدلی در دانشآموزان ایرانی ابزاری روا و پایا است. ا این ابزار میتواند جهت اندازهگیری همدلی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
Aims: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents-Short Form (EmQue-CA-R, Overgaauw & et al, 2017) among Iranian students. Methods: The present study was a descriptive correlational study. The statistical population included all students in Tehran in the age range of 11 to 17 years who were selected using available sampling method 280 students (145 boys and 135 girls). After translating and obtaining the opinions of experts and subjects, the face validity of the questionnaire were confirmed. SPSS and AMOS software were used for statistical analysis. Results: The results of the confirmatory factor analysis, based AMOS software, showed that three-factor structure of the affective empathy, cognitive empathy and intention to comfort in the Iranian sample had good fit with data. Correlational analyses between this Questionnaire with AMES provided initial evidence for the ACS convergent validity. Internal consistency coefficients for the affective empathy, cognitive empathy and intention to comfort subscales were .79, .76 and .82, respectively. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the EmQue- CA-R as an instrument to measure empathy among Iranian students. This scale can be used to measure empathy in research and treatment departments.