چکیده:
فرهنگ به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری محسوب میشود که با توجه به آسیب پذیری و شکنندگی خاص میراث فرهنگی، توسعه گردشگری در مواردی میتواند موجب صدمه دیدن الگوهای فرهنگی بومی گردد. این امر در رابطه با گردشگری روستایی، که از جمله گزینه های مطرح و مهم برای کمک به توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی است،از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. این تحقیق با هدف بررسی تغییرات فرهنگی بومیان روستای غریب محله که ناشی از گسترش تعاملات با گردشگران است، پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ساکنان روستای غریب محله میباشد که به صورت نمونه گیری در دسترس، 368 بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای تعیین اعتبار آن از روش اعتبار صوری )نظر کارشناسان بر صحت ابزار سنجش( و برای تعیین پایایی از شیوه هماهنگی درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی )آزمون تی تک نمونه ای( مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که گردشگری بر پنج مولفه سبک پوشاک، مصرف مواد غذایی، گسترش مصرفگرایی، زبان و گویش بومی و سبک ازدواج تاثیر گذاشته است. و بر سه مولفه ارتباطات خانوادگی، هویت و اعتقادات مذهبی تاثیری نداشته است.
Tourism as a phenomenon of nature before it comes to economics, it is culture and culture as a major tourist attraction is. Due to the vulnerability and fragility of particular cultural heritage, tourism development in some cases can cause damage to the indigenous cultural patterns. This is in relation to rural tourism, which is one of the proposed options and important contribution to social and economic development of rural communities, the sensitivity is more important. This study aimed to investigate the native culture changes Village gharibmahalleh due to the expansion of interaction with tourists, were discussed. The study population included all residents of the neighborhood, which is strange for a simple random sampling, 368 were selected as examples. a questionnaire was used to collect data. To determine the reliability of face validity method (expert opinion on the accuracy of measurement instruments) and to determine the reliability of internal consistency by Cronbach's method is used. Data using descriptive and inferential statistics (one-sample t-test) were analyzed. The results showed that tourism on the five components of clothing styles, food consumption, expand consumption, indigenous languages and dialects and styles affect marriage. And the three components of family relationships, identity and religious beliefs have not been affected.