چکیده:
لزوم ایجاد امکانات پذیرش گردشگران و فراهمآوردن تسهیلات متناسب با انتظارات آنها و بر اساس معیارهای گردشگری پایدار از موضوعاتی است که در گردشگری ضرورتاً مورد توجه قرار میگیرد. یکی از چالشهای دستاندرکاران مراکز اقامتی جلب رضایت گردشگران است، بهنحوی که زمینۀ بازگشت دوبارۀ گردشگر، تبلیغات دهانبهدهان و تداوم کار خود را فراهم آورند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر افزایش رضایت گردشگران از اقامتگاههای بومگردی شهرستان دماوند بررسی شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است و با روش همبستگی و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ چهارصد گردشگری است که در بهار و تابستان 1399 تجربۀ اقامت در اقامتگاههای بومگردی شهرستان دماوند را داشتهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و بهصورت غیرتصادفی دردسترس، 196 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری دادهها و سنجش متغیرها پرسشنامه بوده که میزان اعتبار روایی آن از سوی ده نفر از استادان حوزۀ گردشگری و متخصصان نرمافزار تجزیه و تحلیل آماری تأیید شده است. میزان پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از آزمون کرونباخ با رقم 86/0 در سطح بالایی تأیید شده و دادهها با بهرهگیری از نرمافزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شده است. بنابر نتایج پژوهش، بین متغیرهای موقعیت و دسترسی اقامتگاه با افزایش رضایت گردشگران رابطۀ معنادار وجود ندارد، درحالیکه رابطۀ بین متغیرهای ارائۀ خدماتِ با کیفیت بالا و عملکرد کارکنان با افزایش رضایت گردشگران معنادار است. گردشگران مطالعهشده از موقعیت و دسترسی اقامتگاههای مدنظر راضی و از متغیرهای کیفیت بالای خدمات و عملکرد کارکنان ناراضی بودهاند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر تأثیر نسبی موقعیت و دسترسی اقامتگاه، کیفیت خدمات و عملکرد کارکنان اقامتگاه بومگردی در افزایش میزان رضایتمندی گردشگران است و در این میان، کیفیت خدمات تأثیر نسبتاً بیشتری در افزایش رضایت گردشگران دارد.
One of the important issues in tourism that should be considered is the necessity of creating equipment for receiving tourists and providing facilities proportionate to their expectations and based on the sustainable tourism criteria. Gaining the tourists’ satisfaction is one of the challenges that the employees of the residence centers are dealing with since it can encourage the tourists to return to that residence again, help word-of-mouth advertising, and help them continue their business. This research has investigated the factors affecting the increase of tourists’ satisfaction with the Eco- lodges of Damavand. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey method and done by correlational and multivariate regression methods. The statistical population of the research included the tourists who stayed in eco-lodges in Damavand city in spring and summer 2020 (N=400). The sample size was calculated to be 196 based on the Cochran formula, and they were selected through random convenience sampling. Data collection and the variable assessment tool was a questionnaire, the validity of which was approved by 10 Professors in the field of tourism and the statistical analysis software specialists. The reliability of the questionnaire was approved to be high and equaled 0.86 using Cronbach's tests. The data were analyzed by SPSS software. The results revealed that the variables of location and accessibility of the eco-lodge had no significant relationship with tourists’ satisfaction. The variable of rendering high-quality services and the performance of the employees had a significant relationship with the satisfaction of the tourists. The studied tourists were satisfied with the location and accessibility of the investigated eco-lodges. They were dissatisfied with the variables of high-quality services and the performance of the employees and staff. The regression analysis results indicated that the location and accessibility of the eco-lodge, the quality of services, and the performance of the staff of the Eco-lodge had a significant impact on enhancing the satisfaction of the tourists. Among them, the quality of services had a relatively greater impact on increasing tourist satisfaction