چکیده:
فضای شهری موفق دارای طیف گستردهای از مؤلفههای ذهنی و عینی است و توجه به شاخصهای کالبدی برای ایجاد یک مکان «موفق» نقشی تعیینکننده دارد که یکی از راهبردهای آن، توسعهی پیاده راهها در شهرهاست. این پژوهش به دنبال پاسخ به اینکه چه عواملی میتواند به موفقیت طرحهای پیاده راهسازی و ارتقا مکان نقش داشته باشد، انجامگرفته است. مقاله حاضر باهدف بررسی مؤلفههای کیفی و کمی مکان، به تحلیل تطبیقی طرح پیاده راهسازی دو خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر همدان، قبل و بعد از اجرا میپردازد. روش تحقیق، ترکیبی از شیوههای کیفی و کمی میباشد وجهت گردآوری اطلاعات در کنار مطالعات کتابخانهای و اسنادی از ابزار مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در نمونه موردمطالعه برخلاف اجتماعپذیری، سه شاخصهی دسترسی، کاربریها و فعالیتها، آسایش و ایجاد تصویر ذهنی، ارتقاء چندانی نداشته است و نیز بین هم پیوندی و اجتماعپذیری رابطه مستیم وجود دارد. همچنین، ارتقا کیفیت مکان نمیتواند تکبعدی و با نگاه فرو کاهنده به مؤلفههایی خاص صورت گیرد و مستلزم آن است که طرحهای پیاده راهسازی، با در نظر گرفتن همه مؤلفهها به اجرا درآیند.
A successful urban space has a wide range of subjective and objective components, and paying attention to physical indicators plays a decisive role in creating a "successful" place. One of its strategies is the development of pedestrian zones in cities. This research has been carried out in search of the answer to what factors can contribute to the success of pedestrianization projects and place development. This article deals with the comparative analysis of the pedestrianization project of two streets leading to the central square of Hamedan City before and after implementation to investigate the qualitative and quantitative components of the place. The research method combines qualitative and quantitative methods, and observations, interviews, and questionnaires are used to collect information, along with library and documentary studies. The research findings indicate that in this case study, unlike sociability, the three indicators of accessibility, uses and activities, comfort and mental image creation have not improved much. In addition to that, there is a strong relationship between interconnectedness and sociability. Furthermore, improving the quality of the place cannot be done in a one-dimensional way and with a narrow view of specific components. It requires that pedestrianization projects are implemented considering all the components.
خلاصه ماشینی:
تبريز، ايران کارشناسي ارشد مهندسي معماري ، جهاد دانشگاهي ، واحد همدان ، / نگارخيابان جيان همدان ، ايران / هادي رضاييراد استاديار مهندسي شهرسازي دانشگاه بوعلي سينا، همدان ، ايران چکيده فضايشهريموفق دارايطيف گسترده اي ازمؤلفه هاي ذهني وعيني است وتوجه به شاخص هاي کالبدي براي ايجاديک مکان «موفق »نقشي تعيين کننده داردکه يکي ازراهبردهاي آن ،توسعه ي پياده راه هادر شهرهاست .
اين پژوهش به دنبال پاسخ به اينکه چه عوامليميتواندبه موفقيت طرح هاي پياده راه سازي و ارتقامکان نقش داشته باشد،انجام گرفته است .
همچنين ،ارتقاکيفيت مکان نميتواندتک بعدي وبانگاه فروکاهنده به مؤلفه هايي خاص صورت گيردومستلزم آن است که طرح هاي پياده راه سازي ،بادرنظرگرفتن همه مؤلفه هابه اجرا درآيند.
تطبيق يافته هاي کمي ساختار فضايي در نمونه موردمطالعه ، مأخذ: يافته هاي پژوهش / ميدان امام به عنوان مهم ترين گره فعاليتيشهرهمدان بيشترين فعاليت هايتجاريرادرخودو خيابان هاي اطراف جايداده است .
Designing urban gardens with an emphasis on community development (case study: gardens in Mahabad city).
The effect of climate on citizens' mental schemas in the perception of urban space, a case example: Tabriz's Eel Goli Park, Journal of Geography and Environmental Planning, No. 3, Fall 2017.
Urban planning and design of public spaces in the city.
pedestrian area design to promote social interaction, case study: Isfahan khajoo neighborhood, international journal of architecture and urban development, 5(2), 31_42.