چکیده:
هدف پژوهش پیشرو بررسی نقش میانجیگری استرس ادراک شده و عاطفه مثبت در رابطه بین جهتگیری مذهبی و سلامت روان در میان دانشجویان است. طرح پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1400−1401 بود. با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 311 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند و ابزارهای جهتگیری مذهبی بای مالت (1999) و سلامت روان (1972) و استراس ادراکشده (1983) به کار رفت. یافتهها نشان داد جهتگیری مذهبی با استرس ادراک شده و نیز استرس ادراکشده با سلامت روان رابطه دارد؛ همچنین یافتهها گویای آن است که جهتگیری مذهبی از راه استرس ادراک شده با سلامت روان رابطه ندارد. ارتباط جهتگیری مذهبی با عاطفه مثبت و ارتباط عاطفه مثبت با سلامت روان تأیید شد. عاطفه مثبت رابطه میان جهتگیری مذهبی را با سلامت روان تبیین میکند. بین متغیرهای میانجی تفاوت معناداری دیده نشد. پیشنهاد میشود جهت افزایش سلامت روان در دانشجویان جهتگیری مذهبی درونی تقویت و برنامههای حمایتی و آموزشی جهت مدیریت استرس در دانشجویان و افزایش عواطف مثبت در آنها طراحی شود.
The present research aimed to examine the role of perceived stress and positive affect as mediators in the relationship between religious orientation and mental health among students. This correlational research applied the structural equation modeling, and its population was the students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2021-2022. By the multistage sampling, 311 students were selected. The questionnaires of religious orientation (Maltby, 1999), mental health (1972), and perceived stress (1983) were used. According to the findings, there is a relationship between religious orientation and perceived stress, and between perceived stress and mental health. In addition, there is not a relationship between religious orientation and mental health with the mediation of perceived stress. It is confirmed that there is a relationship between religious orientation and positive affect, and between positive affect and mental health. Positive affect explains the relationship between religious orientation and mental health. There is no significant difference between the two mediating variables. In order to increase students' mental health, it is suggested that internal religious orientation be strengthened and some supportive and educational programs be designed for managing students' stress and increasing their positive affect.
خلاصه ماشینی:
يـک ديـدگاه مطـرح ميکند که مذهب راهکارهاي مختلفي به افراد مي دهد و موجب سلامت رواني مي شـود و ديـدگاه ديگري بيان ميکند که مذهب ادراک استرس را کاهش مي دهد و سـلامت روانـي را در پـي دارد و ديگر ديدگاه معتقد است مذهب با عواطف مثبت سبب افزايش سلامت رواني در افراد مي شود؛ بـه عبارتي پژوهشگران در تلاشند تا روشن کنند کداميک از اين ديدگاه هاي نظري توان تبيـين کننـدگي بيشتري دارند.
Kim & Seidlitz معنويت و باورهاي مذهبي مقابله با مشکلات و استرس را از راه درک مـوقتي بـودن نـاراحتي هـاي روان شناختي يا رنج هاي زندگي تسهيل ميکند و سبب احساس کنترل بر موقعيت مـي شـود.
عواطف به دو بعد عاطفه مثبت و منفي تقسيم مـي شـوند؛ عاطفـه مثبـت حـالتي از انـرژي فعـال ، اشتغال به کار لذت بخش و تمرکز زياد مي باشد و طيف گسترده اي از حالت هاي خلقي مثبت مانند احساس توانمندي ، علاقه ، تمايل ، شادي ، شور و شوق و اعتماد به نفس است ؛ درحقيقـت عاطفـه مثبت الگوهاي تفکر و رفتاري خلاقانه و انعطاف پذير را توليد ميکند و راهبردهاي انطباقي را از راه افزايش منابع شخصي فرد ارتقا مي دهد.
(P بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه جهت گيري مذهبي بـا سـلامت روان بـا نقـش ميـانجيگـري عاطفه مثبت و استرس ادراکشده انجام شد.
در تبيين رابطه مثبت جهت گيري مذهبي با استرس ادراکشده مي توان گفت اسـترس ناشـي از تغييراتي است که در زندگي براي هر کس رخ مي دهـد.