چکیده:
انسجام شهری همواره از اساسیترین کیفیتهای ساختاری و از اصول و مفاهیم محوری در شهرها بوده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش انسجام کالبدی و ارائه راهبردهای مؤثر بر آن در منطقه یک شهر کرج، تدوین شده است. روش به کار گرفته توصیفی- تحلیلی مبتنی بر منابع اسنادی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد، 50 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه مورد مطالعه به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، شاخصهای مؤثر بر انسجامبخشی کالبدی در قالب 4 دسته، اجتماعی، عدالت فضایی، کالبدی و انسجامبخشی مورد تحلیل قرار گرفتند، در ادامه، مهمترین نقاط ضعف، فرصت، تهدیدات و فرصتهای پیش رو و اثرگذار بر انسجامبخشی کالبدی منطقه یک شهر کرج در قالب مدل تحلیلی SWOT مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که در بخشهای کالبدی، مؤلفه پیوستگی؛ در بخش مشارکت مردمی، مؤلفه آموزش و فرهنگسازی شهروندان در خصوص ضرورت شهری منسجم و پایدار و در نهایت در بخش مدیریتی، مؤلفه تعادل نظام حملونقل شهری در جایگاه نخست واقع شدهاند و نقش مهمی در افزایش انسجام کالبدی دارند. همچنین نتایج حاصل از مدل ترکیبی SWOT-AHP نشان میدهد که راهبردهای مربوط به WO دارای بیشترین حساسیت و راهبرد ST دارای کمترین حساسیت میباشد.
Urban cohesion has always been one of the most fundamental structural qualities and a central principle in cities. The purpose of this study was to analyze the affecting factors of increased physical cohesion as well as presenting the effective strategies in district one of Karaj. The method of this research was descriptive-analytical based on documentary-survey sources. Questionnaire was used for data collection. Fifty experts were selected as sample size.The affecting indicators of physical cohesion were analyzed in four categories: social, spatial, physical, and cohesive. Then, the most important weaknesses, opportunities, threats and strengths, which was affecting the physical cohesion of district one of Karaj, were evaluated in the SWOT analytical model. The findings showed that in the physical sectors, the component of connectivity; in the component of public participation, the component of education and culture of citizens about the necessity of a coherent and sustainable urban, and finally in the managerial sector, the balance of urban transport system are in the first place as well as playing an important role in increasing physical cohesion. Also the results of SWOT-AHP model showed that WO strategies have the highest sensitivity and ST strategy has the least sensitivity.