چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. روش این پژوهش توصیفی- کتابخانهای میباشد و برای جمع آوری مطالب مربوط به آن به اسناد، مقالات و مکاتب معتبر در این زمینه مراجعه شده است. مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق میافتد اطلاق میشود. تدریس بخشی از آموزش است و همچون آموزش یک سلسله فعالیتهای منظم، هدف مدار و از پیش طراحی شده را در بر میگیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است. مفهوم پیشرفت تحصیلی بیانگر میزان دستیابی به استانداردها و اهداف آموزشی است. به عبارت دیگر، به معنای موفقیت است و برای تعیین پیشرفت در تحصیل به کار میرود.
خلاصه ماشینی:
پيشرفت تحصيلي از اين نظر اهميت دارد که پيشرفت آموزشگاهي پيشرفت تحصيلي را تحت تأثير قرار مي دهد و معلم براي افزايش سطح انگيزش دانش آموزان نسبت به يادگيري موضوعات درسي مختلف بايد سعي کند تا شرايط يادگيري را بهبود بخشد و کيفيت روش آموزش را افزايش دهد تا از اين طريق دانش آموزان به موفقيت دست يابند و نسبت به توانايي خود در يادگيري اعتماد به نفس کسب کنند.
اهميت آن تا به آنجاست که ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان يکي از عوامل مهم کارآيي نظام آموزشي قلمداد مي شود طوري که هر نظام تربيتي به جهت حصول بهترين شرايط و نتايج رفع کمبودها و موانع در سراسر فرايند هاي آموزشي و پرورشي و استفاده بهينه از درون داده ها همواره مورد ارزيابي متخصصان قرار مي گيرد و در نهايت محصول آموزشي و پرورشي نيز دانش آموختگاني هستند که واجد برخي از ويژگي ها شده اند.
نقش تدريس و روش هاي تدريس در يادگيري و پيشرفت تحصيلي مجموعه تدابير منظمي که معلم براي رسيدن به هدف با توجه به شرايط و امکانات اتخاذ کند روش تدريس مي نامند که موجب ايجاد شرايط مطلوب يادگيري در دانش آموزان مي شود و روند آموختن را تسهيل مي نمايد.
تدريس مشارکتي يکي از روش هاي تدريس است که در آن فراگيران (دانش آموزان ) در فرايند يادگيري مشارکت دارند (شعاري نژاد، ١٣٨٤).
مقايسه تاثير دو روش تدريس سنتي و نوين (سخنراني و مشارکتي )بر پيشرفت تحصيلي از مراحل مهم طراحي آموزشي انتخاب روش تدريس است معلم بعد از انتخاب محتوا و قبل از انتخاب وسيله بايد خط مشي و روش مناسب تدريس خود را انتخاب کند (طالبي ، ١٣٨١).