چکیده:
مدیریت کلاس از موضوعات مهم در ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری دانش آموزان به شمار می آید و معلمان سعی دارند، خود را به مهارت های کارآمد مدیریتی مجهز سازند. بنابراین شناخت عوامل موثر بر انتخاب سبک های اثربخش مدیریت کلاس توسط معلمان، جهت توسعه سبک ها و مهارت های مدیریتی حائز اهمیت است. این مقاله سبک های مدیریت کلاس را بر اساس چارچوب نظری ولفانگ وگلیکمن شامل سبک مداخله گر، سبک غیر مداخله گر و سبک تعاملی دانسته است و در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا میان ویژگی های شخصی معلم (سن ،وضعیت تاهل،مدرک تحصیلی) و سبکی که برای مدیریت کلاس انتخاب می کند، ارتباط معنادار وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال از رویکرد کمی و روش همبستگی استفاده شده و از میان جامعه معلمان دوره ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بروجرد در سال تحصیلی (1401-1402)، 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه کنترل کلاس ABCC را تکمیل نمودند که نتایج آن نشان داد میان سن معلم و سبک انتخابی وی برای مدیریت کلاس ارتباط معنادار وجود ندارد و همچنین انتخاب سبک مدیریتی می تواند تحت تاثیر وضعیت تاهل و مدرک تحصیلی قرار گیرد. به این صورت که معلمان مجرد به سبک های غیر مداخله گرایانه تمایل بیشتری دارند و هرچقدر سطح مدرک تحصیلی معلمان بالاتر رود، تمایل آنان به سبک مدیریتی مداخله گرایانه بیشتر می شود.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله سبک هاي مديريت کلاس را بر اساس چارچوب نظري ولفانگ وگليکمن شامل سبک مداخله گر، سبک غير مداخله گر و سبک تعاملي دانسته است و در پي پاسخگويي به اين سوال است که آيا ميان ويژگي هاي شخصي معلم (سن ،وضعيت تاهل ،مدرک تحصيلي) و سبکي که براي مديريت کلاس انتخاب مي کند، ارتباط معنادار وجود دارد؟ براي پاسخگويي به اين سوال از رويکرد کمي و روش همبستگي استفاده شده و از ميان جامعه معلمان دوره ابتدايي مدارس پسرانه شهرستان بروجرد در سال تحصيلي (١٤٠١- ١٤٠٢)، ٣٠ نفر با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه کنترل کلاس ABCC را تکميل نمودند که نتايج آن نشان داد ميان سن معلم و سبک انتخابي وي براي مديريت کلاس ارتباط معنادار وجود ندارد و همچنين انتخاب سبک مديريتي مي تواند تحت تاثير وضعيت تاهل و مدرک تحصيلي قرار گيرد.
(رجايي پور، کاظمي و همکاران ، ١٣٨٧) در پژوهش ديگري که توسط سيد امير امين يزدي و آمنه عالي با عنوان "مطالعه تاثير سبک هاي مديريت کلاس معلم ، بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان " صورت گرفته است و در آن جامعه تحقيق ، کليه کلاس هاي پايه پنجم در مدارس ابتدايي پسرانه و دخترانه ناحيه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصيلي ١٣٨٤-١٣٨٣ بوده و سبک مديريت کلاس معلمان با استفاده از يک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه ٦٠ نفري معلمان سنجيده شده و متغير فراشناخت نيز با استفاده از پرسشنامه خود - گزارش دهي اسپرلينگ و همکاران در نمونه ٣٠٧ نفري دانش آموزان ارزيابي کرده اند، به اين نتيجه دست يافتند که دانش آموزان معلمين تعامل گرا در مقايسه با دانش آموزان معلمين مداخله گر از مهارت هاي فراشناختي بالاتري برخوردارند و هم چنين مهارت نظارت فراشناختي دانش آموزان پسر به طور معناداري بالاتر از دختران است و بين فراشناخت دانش آموزان و نمره پيشرفت تحصيلي (معدل ) آنان ، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.