چکیده:
در این اقدام پژوهی که موضوع آن جلوگیری از مدرسه گریزی دو هنرجوی همسایه می باشد، هدف این بود که هنرجویان مذکور را به حضور منظم در هنرستان و کاهش اضطراب(اجتماعی شدن) سوق دهیم. برای این منظور از روش تحقیق اقدام پژوهی استفاده گردید. من که هنرآموز هنرستان بودم، با کمک مدیر و معاون فنی با دعوت از اولیای دانش آموزان و چندین جلسه بحث و گفتگو و ارائه رهنمود (کمک به اجتماعی شدن هنرجویان و مهم تلقی کردن تجربیات گذشته هنرجویان) و از همه مهمتر، دادن مسئولیت و بزرگتر جلوه دادن نقاط قوت دانش آموز توانستیم رفتار دانش آموزان را اصلاح کنیم و به این نتیجه رسیدیم دادن مسئولیت به دانش آموزان و اهمیت قائل شدن برای تجربیات گذشته آنها باعث افزایش رغبت و نظم پذیری آنها و همچنین باعث اشتیاق به حضور در کلاس درس گردد.
خلاصه ماشینی:
من که هنرآموز هنرستان بودم ، با کمک مدير و معاون فني با دعوت از اولياي دانش آموزان و چندين جلسه بحث و گفتگو و ارائه رهنمود (کمک به اجتماعي شدن هنرجويان و مهم تلقي کردن تجربيات گذشته هنرجويان ) و از همه مهمتر، دادن مسئوليت و بزرگتر جلوه دادن نقاط قوت دانش آموز توانستيم رفتار دانش آموزان را اصلاح کنيم و به اين نتيجه رسيديم دادن مسئوليت به دانش آموزان و اهميت قائل شدن براي تجربيات گذشته آنها باعث افزايش رغبت و نظم پذيري آنها و همچنين باعث اشتياق به حضور در کلاس درس گردد.
همچنين ١/٥ درصد، ١/٨ درصد، ٢/٠ درصد و ٢/٤ درصد از جمعيت دانش آموزان انگلستان ، ولز، اسکاتلند و آلستر اقدام به مدرسه گريزي مي کنند (٢٠٠٨ ,Truancy rates worst in UK: Education) و به طور متوسط از هر پنج دانش آموز يک نفر در اسکاتلند اقدام به مدرسه گريزي مي کند (٢٠٠٧ ,Grant).
ون ، ولترز و مولر (٢٠١٩) در پژوهش خود مشخص نمودند احساس تعلق به مدرسه ضمن بهبود يادگيري سبب ارتقاء عملکرد دانش آموزان ميگردد و انگيزه تحصيلي را در آنها افزايش مي دهد(٢٠١٨ ,.
ايجاد حس مسئوليت پذيري در دانش آموزان باعث افزايش تعلق به مدرسه و تاثير مثبت در موفقيت هاي تحصيلي مي گردد.
نتايج شمس و شفيع نادري (٢٠٢٢) نشان داد آموزش مسئوليت پذيري اجتماعي باعث افزايش حس تعلق به مدرسه و انگيزه تحصيلي دانش آموزان دختر پايه ششم شده است .
آموزش مسئوليت پذيري اجتماعي و بررسي اثربخشي آن بر حس تعلق به مدرسه و انگيزه تحصيلي دانش آموزان .