چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخصها و مولفههای محیط روانی انجام گرفت. روش پژوهش کمی و کیفی و از جهت نتایج کاربردی است. در مطالعات میدانی، از نمونه در دسترس 180 نفری دانش آموزان دختر داوطلب دبیرستانی، سال تحصیلی 98-97 در شهر گرگان استفاده شد. تعداد نمونه با توجه به در دسترس بودن و مناسب بودن حداقل تعداد 100 تا 150 نمونه برای مطالعات مدلسازی، در نظر گرفته شد. بررسی دادهها از طریق مدلسازی و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم صورت گرفت. پایایی ترکیبی مقیاس اصلی 0. 97 و روایی همگرا 0. 77، گزارش شد. براساس نتایج، شاخصهای شش گانه محیط روانی قادر به توصیف مقیاس استاندارد "چه اتفاقی در این مدرسه میافتد؟ "در نمونه مورد بررسی بود. کلیه عوامل و مولفهها از لحاظ آماری معنادار گزارش شد، شاخصهای حس تعلق (0. 94)، شفافیت قوانین مدرسه (0. 93)، پذیرش تفاوت و گوناگونی (0. 90)، گزارش مشکلات (0. 86)، روابط همسالان (0. 85) و پشتیبانی معلمان (0. 78) به ترتیب میتواند به تبیین مقیاس محیط روانی از نظر دانش آموزان به عنوان مهمترین کاربران فضای آموزشی بپردازد. پس از اولویت بندی شاخصها و مولفههای محیط روانی براساس مقیاس استاندارد، تعدادی راهکار پیشنهادی برای ایجاد فضای کیفیت گرا مانند ایجاد فضاهایی برای ارتباط گروههای سنی مختلف در مدرسه و ایجاد نمایشگاههایی جهت آشنایی و احترام به فرهنگهای مختلف ارایه شد.
The purpose of current research was to identify and set a priority for factors and variables of school climate. The method of research was qualitative and quantitative via survey study among 180 volunteer and accessible high- school girl students in Gorgan city(academic year 1397-1398). The sample size determined according to accessible samples and the minimum sample size (100 to 150) which is appropriate for structural equation modeling. Data analysis done by SEM technique via second-order CFA. The composite reliability and the AVE of the main construct (WHITS scale) reported 0.97 and 0.77, respectively. From the results, all the six sub-constructs determined the main construct and there was a priority from the students' perspective for psychological dimensions of learning environment, that is to say, school connectedness (0.94), rule clarity (0.93), affirming diversity (0.90), reporting and seeking help (0.86), peer connectedness (0.85) and teacher support (0.78) determined respectively the "WHITS" scale, the short form of " What's happening in this school? From the students' perspective" for assessing school psychological climate. After setting a priority for factors and variables of "WHITS" scale for assessing school climate, some applicable ways proposed for a quality-oriented space, such as creating group stations for students in different school level and providing spaces for exposing students' cultural diversity
خلاصه ماشینی:
کليه عوامل و مولفه ها از لحاظ آماري معنادار گزارش شد، شاخص هاي حس تعلق (٠,٩٤)، شفافيت قوانين مدرسه (٠,٩٣)، پذيرش تفاوت و گوناگوني(٠,٩٠)، گزارش مشکلات (٠,٨٦)، روابط همسالان (٠,٨٥) و پشتيباني معلمان (٠,٧٨) به ترتيب ميتواند به تبيين مقياس محيط رواني از نظر دانش آموزان به عنوان مهم ترين کاربران فضاي آموزشي بپردازد.
در اين پژوهش ، فرضيه ها مبني بر بررسي معناداري ارتباط آماري بين زير سازه هاي شش گانه مقياس «چه اتفاقي در اين مدرسه ميافتد؟» با سازه اصلي و پرسش هايي از يافتن اولويت بندي شاخص ها و مولفه هاي محيط رواني از ديدگاه دانش آموزان و راهکارهاي ايجاد فضاي کيفيت محور مطرح شد.
در اين پژوهش از روش تحليل عامل تاييدي مرتبه دوم براي بررسي پارامترهاي برازش استفاده شد، همچنين پيش از آزمون تحليل عاملي از پايايي همساني دروني استفاده شد و پس از مدلسازي معادله ساختاري، روايي همگرا نيز مورد بررسي قرار گرفت و پس از اولويت بندي شاخص هاي و مولفه هاي مقياس محيط رواني از ديدگاه دانش آموزان ، شاخص ها در سه دسته کلي حس تعلق ، امنيت رواني و روابط همسالان دسته بندي شد و تعدادي راهکار پيشنهادي در جهت طراحي فضاي کيفيت گرا با توجه به ابعاد سه گانه ارايه شد.
Associations between school climate and student life satisfaction: resilience and bullying as mediating factors.
The impact of positive school climate on suicidality and mental health among LGBTQ adolescents: A systematic review.
Positive School Climate and Positive Education:Impact on Students Well-Being.
A systematic review of the effects of schoolwide intervention programs on student and teacher perceptions of school climate.
School climate: Research, policy, practice, and teacher education.
Educating the Whole Child: Improving School Climate to Support Student Success.
A review of school climate research.
From the students' perspective" for assessing school psychological climate.