چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مدل خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان: نقش فراشناخت و فراهیجان با میانجیگری یادگیری خودراهبر بود. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 27863 دانشآموز بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 379 دانشآموز بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای با رعایت نسبت جنسیت، پایه تحصیلی و ناحیه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ (2002)، سیاهه فراشناخت اونیل و عابدی (1996)، پرسشنامه فراهیجان میتمانسگروبر و همکاران (2009) و مقیاس یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) بودند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از تحلیل مسیر در نرمافزار LISREL-8.8 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که فراشناخت و فراهیجان مثبت بر یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و مثبت، فراهیجان منفی بر یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و منفی و یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم و مثبت داشت. همچنین، فراشناخت و فراهیجان مثبت با میانجیگری یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و مثبت و فراهیجان منفی با میانجیگری یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و منفی داشت (05/0>P). بنابراین، برای بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان میتوان برنامههایی برای افزایش فراشناخت و فراهیجان مثبت و کاهش فراهیجان منفی طراحی و از طریق کارگاههای آموزشی اجرا کرد.
The aim of this research was investigate the model of students' academic self-efficacy: The role of metacognition and meta-emotion with mediating of self-directed learning. The research method was cross-sectional from type of correlation. The research population was all high school students in Urmia city in the academic year 2019-2020 with number of 27863 students. According to Cochran's formula, 379 students were selected as a sample by cluster sampling method with respect to gender, educational level and district ratio. The research instruments were the McIlroy & Bunting's academic self-efficacy questionnaire (2002), O'Neill & Abedi's metacognition inventory (1996), Mitmansgruber & et al's meta-emotion (2009) and Fisher & et al's self-directed learning scale (2001). Data were analyzed by structural equation modeling method with using path analysis in LISREL-8.8 software. The findings showed that metacognition and positive meta-emotion had a direct and positive effect on self-directed learning and academic self-efficacy, negative meta-emotion had a direct and negative effect on self-directed learning and academic self-efficacy and self-directed learning had a direct and positive effect on academic self-efficacy. Also, metacognition and positive meta-emotion with mediating of self-directed learning had an indirect and positive effect on academic self-efficacy and negative meta-emotion with mediating of self-directed learning had an indirect and negative effect on academic self-efficacy (P<0.05). Therefore, to improve students' academic self-efficacy, can be designed programs to increase metacognition and positive meta-emotion and decrease negative meta-emotion and implemented through workshops.