چکیده:
شفلر در بررسی رابطه میان عقل و تدریس به طرح مدلهای فلسفی تدریس پرداخته است. بر همین اساس او سه مدل تدریس با عناوین تأثیری، بینشی و قاعدهمند را معرفی و نقاط ضعف و قوت آنها را مورد سنجش قرار داده است. او سپس آموزه اصلی خود در زمینه آموزش با عنوان مدل تدریس عقلانی را معرفی کرده است که مبتنی بر جایگاه ویژه عقلانیت و پرورش قوای استدلال و نقادی در میان دانشآموزان همراه با نوعی احترام به قوه قضاوت و سنجش خردورزانه دلایل ارائه شده به آنها است. این نگرش مورد نقادیهای متعددی قرار گرفته است که به مهمَترین آنها اشاره خواهد شد. اما پرسش مهم این است که آیا نمیتوان تدریس را به شیوههای دیگری به غیر از بحث عقلانی صورت داد و چرا باید از میان شیوههای گوناگونی که منجر به یادگیری میشوند نقش توجیه عقلانی را برجستهتر کرد؟ این پژوهش با روش تحلیل مفهومی به بررسی ابعاد نظریه شفلر درباره نسبت میان عقلانیت و تدریس پرداخته است. هدف پژوهش تحلیل و نقادی دیدگاه شفلر از منظر دانش ضمنی و پیشنهاد مدل تدریس ضمنی به عنوان الگوی جایگزین است. یافته پژوهش حکایت از آن دارد که مدل عقلانی تدریس با تکیه بر قوای شناختی رویکردی تکبعدی به پرورش دانشآموز اتخاذ کرده است. در مقابل، مدل تدریس ضمنی با ماهیت زمینهای و الگوگریز خود در عوض دانش گزارهای و متون درسی به موجب درک شهودی و بهرهگیری از زبان ضمنی موجب آشنایی با ارزشها و ایجاد حس همدلی میان آموزگار و دانشآموز میشود.
Scheffler examines the relationship between reason and teaching to design philosophical models of teaching. He analyzed three models under the titles of influence, insight, and rule. He evaluated their weaknesses and strengths. His main thesis on education is the concept of a rational teaching model based on the special position of rationality and the development of theoretical and critical powers among students, which, along with a kind of respect for the judiciary and rational assessment of the reasons presented to the student. This attitude has been criticized largely based on a completely rational approach and in keeping with Scheffler's analytical approach to the philosophy of education. The study examines the dimensions of Scheffler's theory of the relationship between rationality and teaching through conceptual analysis. The purpose of this study is to analyze and critique Scheffler's perspective from the perspective of tacit knowledge and to suggest a tacit teaching model as an alternative model. The research finding indicates that the rational model of teaching based on cognitive powers has adopted a one-dimensional approach to student education. In contrast, the implicit teaching model, with its contextual and paradigmatic nature, instead of the knowledge of propositions and textbooks, through intuitive understanding and use of implicit language, causes familiarity with values and creates a sense of empathy between teacher and student.