چکیده:
در صدر مسیحیت زنان نیز در کنار مردان در گسترش و تبلیغ این دین نقش بهسزایی ایفا کردند. برخی از زنان از نظر مالی، شاگردان عیسی(ع) را حمایت کردند. برخی دیگر، به همراه شاگردان وی از روستایی به روستایی و از شهری به شهری پیامِ فرا رسیدن «ملکوت الهی» را به گوش دیگران رساندند. بنابراین، در الهیات مسیحی از زنان متعددی با عنوان مبلغان دین، رسولان، معلمان و نبیه نام برده میشود. در این میان، مریم مجدلیه در آثار مختلف مسیحی از همان ابتدا همواره به مثابه یار و یاور عیسی(ع) به چشم میخورد. در متون مسیحیت او کسی است که در هنگام تصلیب عیسی(ع) برخلاف حواریون که پا به فرار گذاشتند، تا آخرین لحظه در کنار استاد خود؛ یعنی عیسی مسیح باقی ماند و همچنین نخستین شخصی است که رستاخیز وی را دید و خبر آن را به دیگر شاگردان عیسی(ع) رساند. افزونبراین، در نوشتههای پدران کلیسا از او با عنوان حوّای جدید، رسول و حتی حواری یاد میشود؛ ما در نوشتار حاضر برآن هستیم تا با بررسی عهدجدید وآثار پدران کلیسا تصویری از سیمای مریم مجدلیه تا پایان قرون وسطی به دست دهیم و رابطه وی با عیسی(ع) را بیان کنیم.
In the early Christianity, women alongside men continued to spread new religion across the world. Some of them supported Jesus’s disciples in economic terms, and some others, traveled from village to village, from town to town in order to proclaim “the kingdom of God”. Thus, several women have been figured out as missionaries. Meanwhile, throughout early Christian writings, Mary the Magdalene is known as the companion (Συντροφος) of Jesus. According to Christian writings, she witnessed the Crucifixion, and contrary to the disciple who fled, she remained faithful to her master (διδασκαλος) until the last breath, and she was the first one who saw the resurrected Jesus and began to report the disciples. Moreover, Gnostic gospels and Church fathers have cited her as an apostle (αποστολος) and even as a disciple. Particularly, Gnostic writings refer to a considerable intimacy between her and Jesus Christ. In ongoing research, by exploring the New Testament, Gnostic treatises, and the writings of Church fathers, we will examine her role and image in Christianity up until the end of Middle Ages, and will refer to Mary and Jesus’s relationship. Additionally, we will concentrate on the main fact whether one can regard her as an apostle.
خلاصه ماشینی:
در انجيل لوقا از او و زنان ديگر به عنوان همراهان عيسي نام برده شده که در کنار عيسي (ع ) شهر به شهر و روستا به روستا ميرفتند تا فرارسيدن ملکوت الهي را اعلام کنند و همچنين از اموال خود به عيسي (ع ) و شاگردان وي کمک ميکردند (٣-١: ٨) هرچند در ابتدا نام مريم مجدليه و زنان ديگر ذکر نميشود اما در ادامه وي به عنوان کسي معرفي شده که شاهد رستاخيز عيسي (ع ) بود (١٠: ٢٤).
با توجه به اين نکات ، ميتوان گفت که مريم مجدليه نيز داراي شرايط رسول بودن بوده است ؛ چرا که هم عيسي را ديده ، هم به وي ايمان آورده و هم شاهد رستاخيز او بوده است .
نکته ظريف ديگر اين است که پولس براي اينکه رسول بودن خود را اثبات کند، چنين ميگويد: «آيا من پروردگارمان عيسي مسيح را نديده ام ؟١» (اول قرنتيان ، ١: ٩) در انجيل يوحنا نيز دقيقا همين عبارت از زبان مريم مجدليه ذکر ميشود: «من پروردگار را ديده ام ٢» (١٨: ٢٠).
در اين رساله از دوازده شاگرد عيسي و هفت زن سخن به ميان آمده است اما از ميان زنان فقط به اسم مريم مجدليه اشاره شده است ٢.
در اين رساله هم از چهار زن به نام هاي مريم مجدليه ، سالومه ، مارتا و آرسينوئه سخن به ميان آمده است در واقع اين زنان در اينجا حواريون عيسي محسوب ميشوند.